دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 23-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiee S, Hariri A, Foroghi F. Assessing the maturity of knowledge management in medical universities: A cross-sectional study in Kermanshah University of Medical Sciences. JMIS 2022; 7 (4) :14-23
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-340-fa.html
شفیعی سلیمان، حریری اردوان، فروغی فیض اله. سنجش بلوغ مدیریت دانش در دانشگاه‌های علوم پزشکی: یک مطالعه مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین 1400; 7 (4) :23-14

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-340-fa.html


دکترای تخصصی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علمی کاربردی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (2027 مشاهده)
هدف: دانش یک منبع راهبردی برای توسعه خدمات و کسب مزیت رقابتی محسوب شده و ارزیابی به موقع فعالیت‌های دانش عامل مهمی برای برتری عملکرد سازمان‌ خواهد بود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سطح بلوغ مدیریت‌ دانش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و تأثیر آن بر برتری عملکرد بود.
روش‌ها: روش پژوهش پیمایشی و نوع آن کاربردی است. جامعه پژوهش شامل مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود. پژوهش در سال 1399 انجام شد. نمونه‌گیری به روش طبقه‌ای تصادفی ساده بود. حجم نمونه 320 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد سازمان بهره‌وری آسیایی بود (ضریب پایایی پرسشنامه: 0/83). پرسشنامه شامل هفت معیار اصلی و 46 سؤال بود. نرم‌افزار آماری مورد استفاده SPSS بود. آزمون‌های آماری آنووا، تی و رگرسیون خطی ساده برای تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها استفاده شد.
نتایج: پژوهش نشان داد دانشگاه با امتیاز 141/16 در سطح توسعه از سطوح بلوغ مدیریت‌ دانش قرار داشت. نتایج رگرسیون بیانگر آن بود شاخص فرآیندهای دانشی به مقدار 0/69 بیشترین اثر و شاخص کارکنان به مقدار 0/67 پایین‌ترین اثر را بر بلوغ مدیریت دانش داشتند. مقدار آماره تی برای شاخص‌های بلوغ دانش (فناوری، فرآیندهای دانشی، رهبری، فرآیند، یادگیری و نوآوری و نتایج مدیریت دانش) به استثنای کارکنان در سطح کمتر از 05/0 معنادار بود.
نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از تحلیل داده‌ها وجود رابطه بین مدل بلوغ مدیریت دانش سازمان بهره‌وری آسیایی و بهبود عملکرد را اثبات کرد. بنابراین می‌توان به مدل یاد شده تکیه کرد و نتایج به دست آمده را به دانشگاه تعمیم داد.
هدف: دانش یک منبع راهبردی برای توسعه خدمات و کسب مزیت رقابتی محسوب شده و ارزیابی به موقع فعالیت‌های دانش عامل مهمی برای برتری عملکرد سازمان‌ خواهد بود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سطح بلوغ مدیریت‌ دانش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و تأثیر آن بر برتری عملکرد بود.


متن کامل [PDF 681 kb]   (435 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1400/8/9 | انتشار: 1400/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb