دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 73-64 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (2863 مشاهده)
هدف: یکی از چالش‌های اصلی فرآیند انتقال تکنولوژی در ایران انتقال ناقص انسان‌افزار و سازمان‌افزار است و این مطالعه به دنبال الگویی برای به کارگیری مدیریت دانش در این فرآیند برای حل چالش است.
منابع اطلاعات و داده‌ها: در این مطالعه تطبیقی- تحلیلی که در سالهای 1399 تا 1400 انجام شد، از منابع کتابخآن‌های شامل مقالات علمی، کتب، گزارشات موردی, گزارشات صنعتی و پایاننامهها با کلیدواژههای مرتبط با "انتقال تکنولوژی" و "مدیریت دانش" به زبآن‌های فارسی و انگلیسی در بانکهای اطلاعاتی SID، Magiran، Civilica، RICeST، Irandoc، ISI، Science Direct، Google Scholar و Springer منتشر شده از سال 1990تا 2021، استفاده شدهاند.
روش‌های انتخاب برای مطالعه: مدلهای انتقال فناوری و مدیریت دانش به روش توصیفی – تحلیلی (اسنادی) مورد بررسی قرار گرفتند و پنج مدل مدیریت دانش که معیارهایی چون پرداختن به فرآیند انتقال دانش، پرداختن به واحد تحقیق و توسعه (R&D) و پرداختن به اهداف توسعه تکنولوژی صنعتی را داشتند با استخراج مشابهتها و مبنای آن‌ها مقایسه شده و در گام نهایی با فازهای ششگانه فرآیند انتقال تکنولوژی در یک مطالعه تطبیقی - تحلیلی بررسی شدند.
ترکیب مطالب و نتایج: تطبیق پنج مدل 5W1H، SCPTS، EKMM، Bhatt و Frid با شش فازگزینش و اکتساب، انطباق ، جذب، کاربرد، توسعه و اشاعه تکنولوژی از طریق مقایسه و تحلیل نشان داد که به دلیل پیچیدگی فرآیند انتقال تکنولوژی هیچ کدام از مدل‌ها به تنهایی پاسخگوی ملاحظات همه فازهای انتقال تکنولوژی نیستند و بنابراین الگویی مرکب از چند مدل در تطبیق با هر فاز انتقال تکنولوژی پیشنهاد گردید.
نتیجه‌گیری: ترکیبی از چهار مدل‌های مدیریت دانش 5W1H، SCPTS، EKMM، Bhatt منطبق با فازهای شش‌گانه انتقال تکنولوژی می‌تواند شانس انتقال کامل را افزایش دهد.
متن کامل [PDF 662 kb]   (868 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/5 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.