گروه قلب و عروق، مرکز تحقیقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دانشکده پزشکی، بندرعباس، ایران.
چکیده: (3603 مشاهده)
هدف: با توجه به اینکه تشخیص زودتر از موقع بیماریهای قلبی و عروقی که سبب بهبود پروگنوز و درمان می شود، ازاینرو مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش از راه دور بر آگاهی پزشکان در مورد عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی انجام گرفت.
روشها: پژوهش حاضر از نوع مداخلهای قبل و بعد بوده است. 40 نفر از پزشکان عمومی شاغل در کلیه مراکز خدمات جامع شهر بندرعباس بهصورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه و بهصورت قبل و بعد از مداخله بود. فایل آموزشی عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی بهصورت چندرسانهای از طریق جزوه، سی دی و غیره در اختیار پزشکان قرار گرفت. دادهها پس از جمعآوری وارد نرمافزار SPSS شده و با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای t زوجی و ویلکوکسون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در این مطالعه 0/05P-Value< بهعنوان سطح معناداری پذیرفته شد.
نتایج: یافتههای این مطالعه نشان داد که آگاهی پزشکان بعد از آموزش از راه دور در مورد دیابت و فشارخون بهطور معناداری بالاتر از قبل از آموزش بود (P-Value=0/000 و p-value=0/02) در بقیه موارد آگاهی پزشکان درزمینهٔهای فعالیت فیزیکی، چاقی، سیگار کشیدن و نقش جنسیت و دیس لیپیدمی در بعد از آموزش افزایش پیدا کرده بود اما این افزایش از نظر آماری معنادار نبود.
نتیجهگیری: بهتراست، پزشکان با برنامهریزی مدون و اصولی بهصورت دورهای و پیوسته آموزشهای لازم را به روشهای متعدد، بخصوص به شیوه مجازی فرا گیرند. ولیکن برگزاری این دورهها از جمله کلاسهای آموزش مداوم و همچنین آموزههای ضمن خدمت با استفاده از روش آموزش از راه دور صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/7 | پذیرش: 1399/3/6 | انتشار: 1399/3/30