مقدمه: به منظور پویایی نظام آموزش عالی و ایجاد یک فضای پژوهشی در محافل علمی مطالعه ای با هدف بررسی میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشکده های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بندرعباس انجام گرفت.
روش ها: این مطالعه پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی بر روی 306 نفر از دانشجویان دانشکده های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بندرعباس انجام شد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بوده است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی محقق ساخته شامل 42 سوال با سه مؤلفه ی دسترسی، ارزشیابی و استفاده بود که روایی توسط متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه توسط آلفا کرونباخ 89 درصد به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از نسخه 19 نرم افزار SPSS و از آمار توصیفی و آزمونهایT-TEST ،ANOVA ،Tukey استفاده شد.
یافتهها: میانگین سواد رسانهای و اطلاعاتی 04/1±29/3 بالاتر از حد متوسط بود. کمترین میانگین مربوط به دشواری جستجو و دسترسی به منابع مورد نظر از طریق وبسایتها در مؤلفه ی دسترسی و بیشترین میانگین مربوط به کسب نمره خوب، گذراندن دوره یا ارتقاء مرتبه علمی در مؤلفه استفاده بوده است. در بین مؤلفه ها، مؤلفه ی دسترسی، کمترین میانگین و مؤلفه ی استفاده، بیشترین میانگین را داشت. در این مطالعه ارتباط آماری معناداری بین درآمد و زیرگروه استفاده وجود داشت (05/0>P-value).
نتیجهگیری: در این پژوهش، سطح سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب بود و دانشجویان توجه مطلوبی به کسب نمره ی خوب و ارتقای مرتبه علمی، تلاش برای ایجاد خلاقیت و ابتکار بیشتر در پژوهش و یادگیری مطالب جدید داشتند. لذا لازم است به عوامل موثر در افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی توجه بیشتری شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |