دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1403 1403 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 438-425 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.HUMS.REC.1403.304


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davari Dolatabadi N, Charaki F Z. The role of digital literacy on entrepreneurial intentions among health information technology students at Hormozgan University of Medical Sciences in 2024: A descriptive-analytical cross-sectional study. JMIS 2025; 10 (4) :425-438
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-573-fa.html
داوری دولت آبادی نسرین، چارکی فاطمه زهرا. نقش سواد دیجیتال بر قصد کارآفرینی دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال ۱۴۰۳ : یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1403; 10 (4) :425-438

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-573-fa.html


کارشناسی، فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (259 مشاهده)
هدف: با توجه به پیشرفت های فناوری و اهمیت سواد دیجیتال در زندگی روزمره، این مطالعه به بررسی تأثیر سواد دیجیتال بر قصد کارآفرینی دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت پرداخته است. هدف آن تعیین نقش سواد دیجیتال در بهره مندی از فرصت ها و توسعه ایده های کسب وکار است.
روش ها: مطالعه حاضر، از نوع توصیفی-تحلیلی و به صورت مقطعی، در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد. داده های سواد دیجیتال و قصد کارآفرینی دانشجویان از طریق پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS به صورت توصیفی و استنباطی تحلیل شد. برای تعیین رابطه بین متغیرهای سواد دیجیتال و قصد کارآفرینی، همبستگی و رگرسیون و برای تعیین میزان مهارتها از آزمون های فرض آماری مرتبط با میانگین جامعه استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که دانشجویان در برخی از ابعاد سواد دیجیتال نمره بالاتر از سطح میانگین سه کسب کرده اند؛ مانند بعد امنیت شخصی )3800/ 3(، بعد انتقادی )3440/ 3( و بعد مهارت ارتباطی )3250/ 3(، اما در مهارت اطلاعاتی نیازمند تقویت هستند )3480/ 2(. همبستگی بین سواد دیجیتال و قصد کارآفرینی، نشان دهنده یک رابطه ضعیف و غیر معنادار بود (0/05>p)؛ و فقط مهارت انتقادی (2/127=t، 0/039=P) تأثیر معناداری بر قصد کارآفرینی داشت. این یافته ها نشان می دهد که عوامل دیگری نیز مؤثرند و در این رابطه دخالت دارند.
نتیجه گیری: سواد دیجیتال به تنهایی برای ایجاد قصد کارآفرینی کافی نیست. دانشگاه ها باید با برنامه های آموزشی هدفمند، مهارت های سواد دیجیتال و انگیزه های کارآفرینی را تقویت کنند. همچنین، تحقیقات آینده باید با حجم نمونه بزرگتر و بررسی عوامل میانجی انجام شود.
متن کامل [PDF 625 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/10/10 | پذیرش: 1403/11/28 | انتشار: 1403/10/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb