گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (3358 مشاهده)
هدف: به تناسبی که سیستمهای اطلاعاتی با فراوانی در نظام سلامت نفوذ کردهاند؛ به همان اندازه کارآمد نبودهاند. بخش عمدهای از این ناکارآمدی مربوط به مشکلات کاربردپذیری این سیستمها است. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف پژوهش حاضر؛ بررسی مفهوم کاربردپذیری، تعیین ارتباط آن با کاربر و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن میباشد.
منابع اطلاعات یا دادهها: این مطالعه مروری براساس جستجوی موضوعی از بانکهای اطلاعاتیProquest ،Pubmed ،Google Scholar ، Science Direct و Scopus و نیز بررسی وبسایتها و کتب تخصصی با کلیدواژههای مرتبط و استاندارد انجام شد.
روشهای انتخاب برای مطالعه: در اثر جستجوی اولیه، متن کامل 50 مقاله، 12 کتاب و 6 مطلب علمی حاصل شد که با مطالعه دقیق این موارد، 34 مورد به دلیل شباهت محتوایی و تطابق با اهداف مطالعه انتخاب شد و در تدوین مقاله پایانی مورد استفاده قرار گرفت.
ترکیب مطالب و نتایج: ایزو، کاربردپذیری را گسترهای تعریف میکند که یک محصول میتواند توسط کاربران مشخص برای دستیابی به اهداف همراه با کارایی، اثربخشی و رضایتمندی و در یک بستر مشخص مورد استفاده قرار گیرد. امروزه طراحان نرمافزارهای سیستمهای اطلاعاتی سعی در مشارکت بیشتر کاربران دارند، به گونهای که این سیستمها، کاربرمدار باشند تا امکان ارتقای عملکرد کاربران را فراهم کنند. اصول این روش، درک نیازهای کاربر و محیط کاری، دخیل کردن کاربر، تعیین اهداف عملکرد کاربر، طراحی واسط مطابق اصول رفتاری و الگوهای رایج، اجرای تستهای کاربردپذیری و اعمال ویرایشهای نهایی قبل از ارائه نهایی واسط کاربری میباشد.
نتیجهگیری: در کاربردپذیری تلاش میشود تا با استفاده از خرد جمعی و دخیل کردن همه جانبه کاربران و آشنا کردن آنها با مجموعه کارکردهای سیستم، آمادگی لازم برای پذیرش و استفاده بهینه از سیستم فراهم شود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/16 | پذیرش: 1397/6/26 | انتشار: 1397/6/26