@article{ author = {Riahi, Aref and Sohbatiha, Farib}, title = {Visualization of scientific products and journals at the global level: Casting a glance at Islamic Republic of Iran}, abstract ={Introduction: Scientific production in each country is indicative of its development and the scientific journals are considered one of the efficient tools for scientific communication and primary characteristics of a social system development. The present research intends to visualize the distribution of scientific journals and documents in the field of medicine indexed in Scopus database during the years 1996-2012 as well as determining Iran’s position in this field. Methods: This is an analytic descriptive study in which all published documents in the field of medicine are investigated via the output of Scopus database during the years 1996-2012. SPSS and Node XL software were used to analyze data and to draw graphs. Results: Findings showed that ten countries produced about 70% of the scientific documents in the field of medicine. Furthermore, just 86 countries had indexed journals in Scopus the majority of which (65%) were published by developed countries. Findings showed that the most cited documents were published by developed countries including US, UK and Canada. Conclusion: Scientific products and journals in the field of medicine have experienced an upward trend in Scopus and this was followed by a rapid increase in recent years. There was a significant relationship between the number of documents and citations.}, Keywords = {Visualization, Medicine Scientific Output, Medicine Scientific Journal, Scopus Database}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {1-11}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {مصورسازی تولیدات حوزه پزشکی در پایگاه SCOPUS در سطح جهانی با نگاهی به وضعیت جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa ={مقدمه: تولید علم در هر کشور، بیانگر توسعه‌یافتگی آن است و مجلات علمی به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد اطلاع‫رسانی و یکی از مشخصه‫های اصلی ورود یک نظام اجتماعی به دوره توسعه‌یافتگی تلقی می‫شوند. هدف از انجام پژوهش حاضر، مصورسازی مجلات علمی و تولیدات علمی نمایه‌شده حوزه پزشکی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس طی سال‫های 2012-1996 و تعیین جایگاه ایران است. روش ها: پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی تحلیلی و با رویکرد علم‫سنجی است. جامعه آماری پژوهش را آن دسته از مدارک و مقالات علمی منتشر شده در حوزه پزشکی تشکیل می‫دهند که طی سال‫های 2012-1996 توسط پژوهشگران تمامی کشورهای جهان نگاشته شده و در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس نمایه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‮ها از نرم‌افزار SSPS و برای ترسیم گراف‮ها از نرم‌افزار LX edoN استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که ده کشور اصلی تولیدکننده مدارک علمی حوزه پزشکی، نزدیک به 70% از مدارک منتشر شده را به خود اختصاص داده‫اند. همچنین 68 کشور دنیا دارای مجلات نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس هستند که کشورهای توسعه‌یافته (56 درصد)، بخش قابل توجهی را به خود اختصاص داده‏اند. یافته‫ها نشان داد که پر‌استنادترین مقالات و مدارک علمی منتشر شده حوزه پزشکی متعلق به کشورهای توسعه‌یافته از جمله ایالات متحده امریکا، بریتانیا و کانادا است. نتیجه‌گیری: تولیدات و مجلات علمی حوزه پزشکی در سطح بین‫المللی بر مبنای پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس طی سال‫های مورد بررسی در حال رشد بوده و در سال‫ های پایانی این مطالعه جهش قابل ملاحظه ‫ای داشته است. همزمان با افزایش تعداد مدارک و مقالات علمی، تعداد استنادات به آن‌ها نیز افزایش یافته است و بخش قابل توجهی از این‌ها متعلق به کشورهای توسعه‌یافته بوده است.}, keywords_fa = {مصورسازی, تولیدات علمی پزشکی, مجلات علمی پزشکی, پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-52-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-52-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2015} } @article{ author = {Ramazanghorbani, Mahboobeh and Dehghani, Mohsen and Sadeghian, Farideh and Ghasemzadeh, Hossei}, title = {Information needs and information seeking behavior and related factors in Shahroud University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Considering the academic members as fundamental part of education and research in the country, meeting the guidelines of resolving the information needs is very important. So the present study aimed to assess the information needs and information seeking behavior in academic members of Shahroud University of Medical Sciences in 2013. Methods: A cross-sectional study was conducted. Using census method, 210 of the faculty members, clinicians, GPs and lecturers of the university were investigated. A researcher made questionnaire was applied in order to collect the data. SPSS 16 software was used to analyze the data using Chi-Ssquare and T-test. Results: Findings showed that participants' main purpose and motivation seeking the information was to update their educational and research information (36.2%), prepare scientific papers (33.3%) and teaching (31.9%). The first problem regarding the access to information resources comprised low speed of the Internet. Databases with 48% met the information needs of the participects followed by printed resources which was found to be 13, 8 percent. Conclusion: Databases provide individual information needs three times more than printed resources. Low speed of the Internet was mentioned as the main barrier impeded access to information resources. Therefore, providing up to date databases as well as increasing speed of the Internet are of high importance.}, Keywords = {Database, Information need, Academic libraries, Academic member, Shahroud University of Medical Sciences}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {12-21}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {نیازهای اطلاعاتی و رفتارهای اطلاع یابی و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود}, abstract_fa ={مقدمه: دستیابی به راهکارهای رفع نیازهای اطلاعاتی برای اعضای هیأت علمی دانشگاه ها به عنوان پایه­ های اساسی آموزش و پژوهش در کشور، بسیار حیاتی است. هدف از این مطالعه بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتارهای اطلاع یابی مدرسان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال1392 بود. روش ها: پژوهش حاضر به روش مقطعی انجام شد. تعداد 210 نفر به شیوه سرشماری از تمامی اعضای هیات علمی، مدرسان، پزشکان و متخصصان بالینی شاغل در دانشگاه مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار SPSS -16 و آزمون­ های آماری کای اسکوئر و تی مستقل استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مهم‌ترین هدف و انگیزه افراد از جستجوی اطلاعات، روزآمدسازی اطلاعات آموزشی و پژوهشی (2/36 ٪ )، تهیه مقاله (3/33 ٪ ) و تدریس(9/31 ٪ ) بود. سرعت کم شبکه اینترنت، اولویت اول مشکل در جهت دستیابی به منابع اطلاعاتی بود. بانک­های اطلاعاتی (48 ٪ ) بیشتر از کتب چاپی و مجلات (8/13 ٪ ) نیازهای اطلاعاتی افراد را تامین می‌کنند. نتیجه گیری: براساس یافته‌ها ارائه بانک‌های اطلاعاتی به روز، به عنوان پر‌مراجعه ‌ ترین منابع اطلاعاتی و فراهم نمودن اینترنت پر‌سرعت جهت دسترسی سریع به اطلاعات ضروری است.}, keywords_fa = {پایگاه اطلاعاتی, نیازهای اطلاعاتی, کتابخانه‌های دانشگاهی, هیات علمی, دانشگاه علوم پزشکی شاهرود}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-38-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-38-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2015} } @article{ author = {NooshinFard, F and Joulahi, L and Rahimian, S and Joulahi, M}, title = {Selection of Core journals of Rehabilitation Sciences using by journals citation analysis}, abstract ={Introduction: Scientometrics and citation analysis studies help experts in selecting the highly cited sources of information. The main objective of this study was to determine the influential and highly cited journals in the field of rehabilitation in Persian journals. Methods: This descriptive-analytical scientometric study was performed on 253 articles published in “Journal of Rehabilitation”, “Research in Rehabilitation” and “Rehabilitation Modern” during 2010-2011. Data was analyzed using SPSS21 and Excel 2010. Reliability was confirmed based on the available fact of cited sources and validity was confirmed by experts. Results: Most citation was to journal articles (79.7%), books (16.6%) and dissertations (2.83%). The use of English sources was found to be (92.7%). The Most cited sources (63.9%) were published in 2000-2009.  The highest rate of collaboration (22.5%) was seen to be among three authors. Conclusion: Archives of Physical Medicine and Rehabilitation” and “Spine” were Core journals. The Impact factors of English sources were more than the Persian and other sources. Willingness to cooperate was appropriate among authors. The immediacy index was detected to be higher in 2010 than 2011.}, Keywords = {Bradford’s law, Citation analysis, Core journals, Rehabilitation Sciences }, volume = {1}, Number = {2}, pages = {21-30}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {انتخاب مجلات هسته علوم توانبخشی با استفاده از روش تحلیل استنادی مجلات}, abstract_fa ={مقدمه: مطالعات علم سنجی و تحلیل استنادی متخصصان را در انتخاب پراستنادترین منابع اطلاعاتی یاری می‌نماید. هدف اصلی این پژوهش تعیین منابع اثرگذار و پراستناد در زمینه علوم توانبخشی در مجلات فارسی می‎باشد. روش‎ها: این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع علم سنجی با جامعه آماری شامل 253 عنوان از مقالات منتشر شده در مجلات پژوهش در توانبخشی، توانبخشی نوین و فصلنامه توانبخشی طی سال‎های 1389 تا1390 انجام شد. داده‎ها با استفاده از چک لیست و مراجعه به تک تک عناوین و استنادات مقاله‎ها جمع آوری و در نرم افزار اکسل 2010 و spss 21 مورد بررسی قرار گرفت. پایایی چک لیست بر اساس واقعیت موجود منابع مورد استناد مورد تایید قرار گرفت. روایی چک لیست توسط استادان متخصص تایید گردید. در تحلیل داده‎ها از آزمونهای آماری، قانون برادفورد و آمار توصیفی-استنباطی استفاده شد. داده ها در سه مرحله استخراج شد. یافته‎ها: بیشترین میزان استناد به مجلات 7/79% ، کتاب6/16% و پایان نامه 83/2% بود. میزان استفاده از منابع انگلیسی 7/92% بود. از نظر سال بیشترین منابع مورد استناد مربوط به سال‎های 2000 تا 2009 با 9/63% بود. بیشترین میزان همکاری گروهی نویسندگان با 5/22% مربوط به سه نویسنده بود. نتیجه‎گیری: مجلات Archives of Physical Medicine and Rehabilitation و Spine به عنوان مجلات هسته مشخص شد. ضریب تاثیر منابع انگلیسی نسبت به فارسی و دیگر زبانها بیشتر بود. با توجه به میزان همکاری، میل به مشارکت در بین نویسندگان مقالات مناسب بود. شاخص فوریت در سال 1389  بیشتر از سال 1390 بوده است.}, keywords_fa = {تحلیل استنادی, علوم توانبخشی, قانون برادفورد, مجلات هسته}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-72-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-72-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2015} } @article{ author = {Ghazimirsaeid, Seyed Javad and KolbadiNejad, Komeil and Momtazan, Mahboobeh and Mohammadi, Masoo}, title = {Citation and content analysis of journal of Payavard Salamat}, abstract ={Introduction: Citation and content analysis are one of the most common methods for evaluating scientific journals. The aim of this study is analyzing content and citation of Payavard Salamats Journal. Methods: This is a descriptive and cross sectional study. The collecting tool was an author-made check list. The research population included all 164 Published articles in Payavard Salamat journal between 2007-2014. Collected data was analyzed by Excel 2007 and presented through descriptive statistics in charts and tables. Results: Results showed that more men participated in authoring articles than women. Most of authors had a master degree. Author collaboration was calculated to be 72 percent. The majority of articles were descriptive and used questionnaires. Most of articles were in the field of Health Management Services and had no Organizational Financial support. On average, each article had 22.31 citations most of which were involved articles. The citation rate of the journal was calculated to be 2.44 percent. Conclusion: Author collaboration in journal of Payavard Salamat was relatively good and self-citation rate was very low. It is advised to balance publishing articles in different fields of paramedical sciences and use more tables and graphs for presenting findings.}, Keywords = {Content Analysis, Citation Analysis, Journal of Payavard Salamat}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {31-41}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {تحلیل محتوایی و استنادی مقالات فصلنامه علمی پژوهشی پیاورد سلامت}, abstract_fa ={مقدمه: تحلیل‏ استنادی و محتوایی از مهم‌ترین روش‏های ارزیابی مجلات علمی هستند. هدف از این مطالعه، تحلیل محتوایی و استنادی مقالات فصلنامه علمی پژوهشی پیاورد سلامت است. روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی و ابزار گردآوری داده‏ها، سیاهه وارسی محقق ساخته است. جامعه مورد بررسی 164 مقاله مندرج در تمامی شماره‏های مجله پیاورد سلامت طی 1392-1386 است. داده‏ها با استفاده از نرم‌افزار Excel 2007 تجزیه و تحلیل و در قالب آمار توصیفی به صورت جدول و نمودار ارائه شد. یافته‌ها : یافته‏ ها نشان از مشارکت فعال‌تر مردان در تألیف مقالات نسبت به زنان داشت. بیشتر نویسندگان در مرتبه کارشناسی ارشد قرار داشتند. ضریب همکاری نویسندگان 72% بوده است. مقالات بیشتر با روش توصیفی انجام شده بود و در گردآوری داده‌ها، پرسشنامه بیش از سایر ابزارها استفاده شده بود. بیشتر مقالات منتشر شده در حوزه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و بدون حمایت سازمانی بودند. به طور متوسط هر مقاله 31/22 منبع استناد شده دارد و بیشتر این استنادات به مقالات بوده است. خود‌استنادی مجله نیز 44/2 است. نتیجه‌گیری : میزان همکاری گروهی در مجله پیاورد سلامت مطلوب بوده و همچنین خوداستنادی این مجله نیز بسیار پایین است که عامل مطلوبی برای آن به شمار می‌رود. توصیه می‌شود در انتشار مقالات در حوزه‏ های موضوعی علوم پیراپزشکی تعادل بیشتری رعایت شده و برای ارائه نتایج از نمودار و جداول بیشتری در مقالات آن استفاده شود.}, keywords_fa = {تحلیل محتوایی, تحلیل استنادی, فصلنامه علمی پژوهشی پیاورد سلامت}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-53-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-53-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2015} } @article{ author = {Sohbatiha, Fariba and Riahi, Aref and Zare, Ami}, title = {Study of brain drain of Iranian researchers and professionals to developing and industrial countries universities in the field of medical science in Scopus database}, abstract ={Introduction: “Brain Drain” or “geniuses’ immigration” is one of the known immigrations; this phenomenon has caused human capitals transfer from developing to developed countries. This kind of immigration among medical graduates can cause different complications for health care services’ structure in each country. The Present study has investigated brain drain among geniuses and medical and health care professionals in Iran in 2013. Methods: The Present research is a descriptive survey whit a Scientometric approach. The Study population consisted of Iranian researchers’ and academic board members’ scientific outputs in medical area at 88 top industrialized and developed countries that were chosen according to valid systems of university rankings around the world. Results: Findings showed that only 489 (8%) of 6126 scientific articles produced by investigated immigrants before their immigration and a significant part of articles more than 5637 (92%) have been published abroad. Besides, findings indicated that most of scientific products have been compiled in the United States of America and Britain, representing 2090 and 1036 respectively. Furthermore, a small part of Iranian immigrants’ scientific outputs have been prepared in collaboration with researchers inside and nearly two thirds in collaboration with colleagues outside the country. Conclusion: It was found that more male researchers, compared to female researchers, immigrate. Besides, more than half of these researchers immigrated to the United States of America and Canada; this can be attributed to these countries’ appropriate incentive and monetary policies, which will lead to the inefficiency of the attempts and actions taken by relevant organizations to keep and return these geniuses and professionals to the country in recent years.}, Keywords = {Emigration and Immigration, Scientometrics, Scientific production, Scopus Database, Developed and Industrialized Countries, Brain Drain}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {42-51}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی مهاجرت علمی پژوهشگران و متخصصان ایرانی حوزه علوم پزشکی به دانشگاه‌ های کشورهای توسعه‌ یافته و صنعتی در پایگاه اطلاعاتی SCOPUS}, abstract_fa ={مقدمه: یکی از انواع شناخته شده مهاجرت، پدیده‌ی «فرار مغزها» یا به تعبیری دیگر «مهاجرت نخبگان» ‌است که موجب انتقال سرمایه‌های انسانی از کشورهای عقب مانده به سمت دنیای پیشرفته شده است‌. این مهاجرت در گروه فارغ‌التحصیلان پزشکی می‌تواند عوارض زیادی را برای ساختار خدمات بهداشتی هر کشوری ایجاد کند. روش ها: پژوهش حاضر، پژوهشی پیمایشی توصیفی و با رویکرد علم سنجی است. جامعه پژوهش شامل بروندادهای علمی پژوهشگران و اعضای هیأت علمی ایرانی حوزه پزشکی در سال 1392 از 88 دانشگاه برتر کشورهای صنعتی و توسعه یافته که بر اساس نظام‏های معتبر رتبه‏بندی دانشگاه‏های جهان انتخاب شدهاند، است. یافته‌ها: یافته‏های بدست آمده از پژوهش نشان داد که از مجموع 6126 مقاله علمی تولید شده توسط مهاجرین مورد بررسی، تنها 489 مدرک (8%) قبل از مهاجرتشان و بخش قابل توجهی از مقالات (5637 یعنی بیش از 92%) در خارج از کشور منتشر شده‏ است. همچنین بیشترین تولیدات علمی در کشورهای ایالات متحده امریکا (2090 مقاله) و بریتانیا (1036 مقاله) تالیف و منتشر شده است. به علاوه بخش اندکی از برونداد علمی مهاجرین ایرانی با همکاری پژوهشگران داخل و نزدیک به دو سوم آنها با همکاری همکاران خارجی‏شان تهیه شده است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آمار مهاجرت در میان پژوهشگران مرد بیشتر از پژوهشگران زن است. بعلاوه مقصد بیش از نیمی از این افراد، کشورهای ایالات متحده امریکا و کانادا بوده است که از مهمترین عوامل آن می‏توان به سیاست‏های تشویقی و مالی بسیار مناسب این کشورها اشاره کرد.}, keywords_fa = {مهاجرت نخبگان, علم‌ سنجی, برونداد علمی, پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس, کشورهای توسعه‌ یافته و صنعتی, فرار مغزها}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-51-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-51-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2015} } @article{ author = {Dastani, Meisam and Azghandi, Mojtaba and Ekrami, Ali}, title = {Quality assessment of Gonabad University of Medical Sciences website according to E-Qual model}, abstract ={Introduction: Quality assessment of web pages from users’ perspective has a fundamental role in its designing and development especially in research centers. In this study, the degree of desirability and quality of web pages of Gonabad University of Medical Sciences from the users’ perspective has been evaluated. Methods: This survey study conducted using the new edition of web Qual i.e. E-Qual in 2012-2013 academic year. The study population included 202 comprising 7 faculty members,56 staff and 189 students of Gonabad University of Medical Sciences, they were selected based on random sampling. Data were collected using E-qual questionnaire. SPSS20, was also used for analysis. Results: The findings showed a significant difference between the existing and excepted conditions of the  current website of Gonabad University of Medical Sciences. In existing condition the average of  the Quality of Content, the Transaction Quality & Safety, the Usability and the Service Interaction Quality were 4.39 (SD=1.344), 4.33 (SD=1.403), 4.64 (SD=1.384) and 3.96 (SD=1.242), respectively. In excepted condition the average of the Quality of Content, the Transaction Quality and Safety, the Usability and the Service Interaction Quality were 6.09 (SD=0.996), 6.04 (SD=1.028), 5.99 (SD=0.928) and 5.99 (SD=1.100), respectively. Conclusion: The results showed that the desirability of Gonabad University of Medical Sciences website is good regarding the four aspects of of usability, quality of content, interaction and transactional safety. But users expected better and higher conditions for this website. Therefore managers of the website must improve various aspects of the website.}, Keywords = {E-qual, Gonabad University of Medical Sciences, Quality, Website, Webqual}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {52-61}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزیابی کیفیت صفحات وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی گناباد براساس مدل E-Qual}, abstract_fa ={مقدمه: ارزیابی کیفیت صفحات وب از دیدگاه کاربران، نقشی سازنده در طراحی و توسعه آن دارد. در این پژوهش، میزان کیفیت صفحات وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی گناباد از دیدگاه کاربران ارزیابی شده است. روش ها: این پژوهش پیمایشی- تحلیلی در نیم‌سال اول و دوم سال تحصیلی 92-1391 انجام شده است. جامعه پژوهش 202 نفر، شامل 7 عضو هیأت علمی، 56 کارمند و 189 دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی گناباد بودند، که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای‌کوال بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 20 انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد بین وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی گناباد تفاوت معنی‌داری وجود دارد. از نظر وضعیت موجود بالاترین میانگین به ترتیب به معیار کاربردپذیری با میانگین 64/4 و انحراف معیار 384/1، کیفیت محتوا با میانگین 39/4 و انحراف معیار 344/1 کیفیت امنیت و تراکنش با میانگین 33/4 و انحراف معیار 403/1 و تعامل خدمات با میانگین 96/3 با انحراف معیار 242/1 بود. از نظر وضعیت مورد انتظار در ابعاد کیفیت محتوا با میانگین 09/6 و انحراف معیار 996/0، کیفیت امنیت و تراکنش با میانگین 04/6 و انحراف معیار 028/1، کاربردپذیری با میانگین 99/5 و انحراف معیار 928/0 و تعامل خدمات با میانگین 99/5 و انحراف معیار 100/1 بالاترین میانگین را داشت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده وضعیت مطلوب وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی گناباد در چهار بعد کاربردپذیری، کیفیت محتوا، تراکنش و امنیت و تعامل خدمات است. همچنین کاربران انتظار کیفیت بالاتری را از وب‌سایت دانشگاه داشتند. بنابراین مدیران وبسایت باید تمام جوانب کیفیت وبسایت را ارتقا ببخشند.}, keywords_fa = {ای‌کوال, دانشگاه علوم پزشکی گناباد, کیفیت, وب‌سایت, وب‌کوال}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-54-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-54-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2015} } @article{ author = {Ahmadzadeh, Ziba and Ahmadzadeh, Khadijeh}, title = {Assessing the readability level of patient educational resources distributed in Shiraz health centers by Flesch Dayani formula}, abstract ={Introduction: Educational resources are a supplement for patient education programs and apply for the development of self-care skills in chronic pains; but these resources are effective when they are understandable by their audiences. So, the aim of the present study was to evaluate the readability levels of educational resources distributed in Shiraz health centers. Methods: In this descriptive study, the readability of 61 educational resources, which were distributed in Shiraz health centers during Oct. to Feb. 2014, were assessed by Flesch Dayani Formula. Data were analyzed using SPSS16 through descriptive statistics (Mean, Standard deviation) and Pearson correlation at a significant level of 0.05. Results: The average readability of educational resources was found to be 40. This level of readability is appropriate for individuals with academic master. No significant relationship was detected between readability and the number of messages in each text. Conclusion: As the most educational resources have been written higher than audiences’ understanding ability and these resources are suitable for individuals with college education, therefore, health information providers must try to prepare patient education resources understandable for most of the people in society.}, Keywords = {Flesch Dayani indicator, Educational Resources, Patient education materials, Readability, Shiraz}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {62-69}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {اندازه‌گیری سطح خوانایی منابع آموزش به بیمار توزیع شده در مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز با استفاده از شاخص فلش‌دیانی}, abstract_fa ={مقدمه: منابع آموزش به بیمار مکمل برنامه‌های آموزش به بیمار بوده و با هدف توسعه مهارت‌های خودمراقبتی در بیماری‌های مزمن به کار می‌رود. اما این منابع زمانی کارآمد است که برای مخاطبان آن‌ها قابل درک باشد. پژوهش حاضر با هدف اندازه‌گیری سطح خوانایی منابع آموزشی توزیع شده در درمانگاه‌های شهر شیراز انجام شده است. روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی با رویکرد تحلیل محتوا است. برای اندازه‌گیری خوانایی شاخص فلش‌دیانی به کار برده شد. جامعه پژوهش 61 منبع آموزش به بیمار منتشر شده در فاصله زمانی مهرماه تا بهمن ماه سال 92 است. تحلیل داده‌ها با استفاده از SPSS16 انجام شد و در سطح توصیفی از میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: میانگین خوانایی منابع 40 با انحراف معیار 12،21 به دست آمد که نشانگر این است که منابع مورد مطالعه برای افرادی که سال‌های اول دانشگاه را گذرانده باشند، مناسب است. بین سطح خوانایی و تعداد پیام‌های هر متن رابطه معنی‌داری حاصل نشد. نتیجه‌گیری: از آن‌جا که بیشتر منابع منتشر شده در سطحی بالاتر از توان درک عموم مردم نوشته شده است و تنها برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی مناسب است، بنابراین ارائه‌دهندگان اطلاعات سلامت باید نسبت به تهیه منابعی قابل درک برای بیشتر افراد جامعه اهتمام ورزند.}, keywords_fa = {سطح خوانایی, شاخص فلش‌دیانی, شیراز, منابع آموزش به بیمار}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-32-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-32-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2015} } @article{ author = {Dehghani, Mohammad and HayaviHaghighi, Mohammad Hossein and Tavassoli-farahi, M}, title = {A Comparison of teaching and non-teaching hospitals emergency centers information management systems of Hormozgan University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Emergency information management system helps to improve the quality of the services rendered in emergency department, to meet the legal, requirements, accreditations, and research purposes. This study aimed to examine and compare teaching and non-teaching hospitals emergency centers' information management systems affiliated to Hormozgan University of Medical Sciences. Methods: This descriptive, cross-sectional study was conducted in 2013. Data were collected using two self-made check lists. Validity of instrument was determined based on content validity and sample size was calculated according to the size of the population, including 4 teaching and 3 non-teaching hospitals. 749 records out of 4656 ones were selected using a stratified random sampling method. Data analysis was performed through descriptive statistics using SPSS 16 Software. T-student test was used to examine differences between scores of teaching and non-teaching hospitals on various aspects. Results: None of the investigated systems used quality analysis to improve the quality of the collected data. It was found that 43% of investigated emergency centers had not taken any actions for data organizing in medical records. Only 14.5% of emergency centers had classified data contained in records. The mean score of registered medical, financial, and identification of the health care providers data of teaching hospitals was revealed to be higher than non-teaching ones (P<0.01). Conclusion: In general, emergency centers' information management systems in teaching hospitals had better conditions than those of non-teaching hospitals. Given the major role of emergency information management systems, health managers and policy makers need to plan and set policies required for upgrading their information systems.}, Keywords = {Health information management, Emergency care, Emergency information management, Emergency ward. }, volume = {1}, Number = {2}, pages = {70-79}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه سیستم مدیریت اطلاعات مراکز اورژانس بیمارستان‌های آموزشی با بیمارستان‌های غیر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان}, abstract_fa ={مقدمه: سیستم مدیریت اطلاعات اورژانس علاوه ‌بر‌ ارتقای کیفیت خدمات ارائه ‌‌شده در بخش اورژانس، به بر‌طرف نمودن الزامات قانونی، اعتبارسنجی‌های مختلف، پژوهش‌ها و تحقیقات گوناگون کمک می‌کند. در این مطالعه وضعیت سیستم مدیریت اطلاعات مراکز اورژانس بیمارستان‌های آموزشی با بیمارستان‌های غیرآموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته است. روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی به ‌صورت مقطعی در سال 1392 انجام شده است. داده‌ها با استفاده از دو سیاهه واررسی محقق ‌ساخته جمع‌آوری گردید، روایی ابزار بر اساس اعتبار محتوا تعیین شد. حجم نمونه مطابق با حجم جامعه شامل 4 بیمارستان آموزشی و 3 بیمارستان غیر آموزشی بود. همچنین برای مطالعه پرونده‌های اورژانسی از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی استفاده شد و از 4656 پرونده، 749 پرونده انتخاب شد. داده‌ها در حد آمار توصیفی و به وسیله نرم‌افزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شدند و برای بررسی اختلاف امتیاز کسب‌ شده بیمارستان‌های آموزشی و غیرآموزشی در ابعاد مختلف از آزمون T-student استفاده شد. یافته‌ها: هیچ کدام از سیستم‌های بررسی شده از تحلیل کیفی برای ارتقای کیفیت داده‌های جمع‌آوری شده استفاده نکردند، همچنین 43% مراکز اورژانس مورد مطالعه، هیچ اقدامی برای سازماندهی درون پرونده‌ای انجام نداده‌اند. فقط 5/14% مراکز اورژانس داده‌های درون پرونده‌ای را طبقه‌بندی می‌‌کردند. میانگین ثبت داده‌های درمانی، اطلاعات مالی و هویتی تیم مراقبت درمانی در بیمارستان‌های آموزشی بیشتر از بیمارستان‌های غیرآموزشی بود (01/0P<). نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده وضعیت مطلوب وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی گناباد در چهار بعد کاربردپذیری، کیفیت محتوا، تراکنش و امنیت و تعامل خدمات است. همچنین کاربران انتظار کیفیت بالاتری را از وب‌سایت دانشگاه داشتند.}, keywords_fa = {مدیریت اطلاعات سلامت, خدمات پزشکی اورژانسی, سیستم اطلاعات, خدمات اورژانسی.}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-55-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-55-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2015} }