@article{ author = {Salahshouri, Mohsen and AhmadiKahanali, Reza and Heyrani, Ali}, title = {Future studies and scenario planning for health services development in Makran coastal Region}, abstract ={}, Keywords = {Future Studies, Scenario Planning, Regional Health Planning, Makran Coastal Region}, volume = {7}, Number = {4}, pages = {1-3}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {نامه به سردبیر: آینده‌پژوهی و سناریونگاری توسعه‌ی خدمات سلامت در منطقه‌ی سواحل مکران}, abstract_fa ={منطقه‌ی سواحل مکران یکی از مناطق با اهمیت و راهبردی ایران است که برنامه‌های مختلف کشور همواره بر توسعه‌ی این منطقه تأکید داشته‌اند. دولت‌ها برای باقی ماندن در مسیر توسعه، می‌بایست شرایط و امکاناتی را برای مناطق مختلف خود فراهم نمایند. خدمات بهداشت و درمان، از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه‌ی مناطق و همچنین از جمله شاخص‌های با اهمیت توسعه به شمار می‌روند. عوامل متعددی بر توسعه‌ی خدمات سلامت در منطقه تأثیر می‌گذارند، لذا برای مواجهه با عدم اطمینان مربوط به هر یک از این عوامل باید راهی جست. آینده‌پژوهی شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که با پیمایش در منابع، الگوها و روندها، به طرح‌ریزی انواع آینده‌ی ممکن و برنامه‌ریزی برای آن‌ها می‌پردازد؛ سناریونگاری یکی از روش‌های آینده‌پژوهی است. بهره‌گیری از روش‌های آینده‌پژوهی و سناریونگاری برای توسعه‌ی خدمات سلامت و  هم‌راستایی آن با نیازهای منطقه، می‌تواند به برنامه‌ریزی متناسب با ریسک کمتر در منطقه‌ی سواحل مکران کمک کند.}, keywords_fa = {آینده‌پژوهی, سناریونگاری, برنامه ریزی منطقه ای سلامت, منطقه سواحل مکران}, doi = {10.52547/jmis.7.4.1}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-354-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-354-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2022} } @article{ author = {Torabipour, Amin and Minaie, Forough and JahanbaniVashareh, Effat and Zarei, Jav}, title = {Presenting a model for telemedicine implementation: A case study of Ahvaz Jundishapur University ‎of Medical Sciences}, abstract ={Aim: Implementing telemedicine can help reduce costs and improve quality and equity access to ‎health services. Simultaneously with the COVID-19 pandemic crisis, telemedicine has ‎become one of the priorities of the Ministry of Health of Iran. This study aimed to provide a ‎model for the implementation of telemedicine in Ahvaz Jundishapur University of Medical ‎Sciences. Methods: The present study was conducted in 2020 with various reviews descriptive ‎and qualitative methods. In this first study, the implementation requirements of ‎telemedicine were determined using a review study. In the second step, physicians' familiarity with expertise in telemedicine was assessed. In the third step, the current ‎infrastructure (admirative and technical) of Ahwaz University of Medical Sciences in the field of telemedicine was ‎examined. Then a model for telemedicine implementation was proposed. This template was ‎provided to 25 experts in the form of a questionnaire. Results: The telemedicine implementation model for Ahvaz Jundishapur University of Medical ‎Sciences was approved by experts in a Delphi round. The final model consisted of 12 main ‎axes and 180 components. Conclusion: The proposed model in the present study can assist medical universities in ‎planning telemedicine implementation.}, Keywords = {Telemedicine, Model, University of Medical Sciences}, volume = {7}, Number = {4}, pages = {4-13}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارائه الگو برای پیاده‌سازی تله‌مدیسین: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز}, abstract_fa ={هدف: پیاده‌سازی تله‌مدیسین می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، ارتقاء کیفیت و عدالت در دسترسی به خدمات سلامت کمک کند. ‏هم‌زمان با بحران پاندمی کووید 19 و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی پیاده‌سازی، تله‌مدیسین به یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت ‏ایران تبدیل ‌شده است. هدف از مطالعه حاضر ارائه الگو برای پیاده‌سازی تله‌مدیسین در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور ‏اهواز بود. روش‌ها: پژوهش حاضر، یک روش تحقیق ترکیبی بود و ‏‎ ‎با ترکیبی از انواع روش‌های مروری، توصیفی و کیفی در سال 1399 ‏انجام ‌شده است. نخست با استفاده از یک مطالعه مروری الزامات پیاده‌سازی تله‌مدیسین تعیین شدند، در گام دوم، میزان ‏آشنایی پزشکان متخصص در مورد تله‌مدیسین و اولویت‌های خدمات سلامت برای تله‌مدیسین، از دیدگاه آن‌ها بررسی گردید. ‏در گام سوم، زیرساخت‌های (مدیریتی و فنی) دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور در زمینه تله‌مدیسین بررسی گردید. سپس الگویی برای ‏پیاده‌سازی تله‌مدیسین پیشنهاد گردید.‏‎ ‎این الگو در قالب یک پرسشنامه در اختیار 25 نفر از خبرگان قرار گرفت. برای تأیید ‏اعتبار الگوی پیشنهادی از روش دلفی استفاده گردید. نتایج: الگوی پیاده‌سازی تله‌مدیسین در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، در یک راند دلفی به تأیید خبرگان رسید. الگوی ‏نهایی شامل 12 محور اصلی و 180 مؤلفه بود. نتیجه‌گیری: الگوی پیشنهادی در مطالعه حاضر ‏می‌تواند به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی تله‌مدیسین کمک کند.}, keywords_fa = {تله‌مدیسین, الگو, پزشکی از راه دور, دانشگاه علوم پزشکی}, doi = {10.52547/jmis.7.4.4}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-327-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-327-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2022} } @article{ author = {Shafiee, Soleiman and Hariri, Ardavan and Foroghi, Feizollah}, title = {Assessing the maturity of knowledge management in medical universities: A cross-sectional study in Kermanshah University of Medical Sciences}, abstract ={Aim: Knowledge is a strategic resource for developing services and gaining a competitive advantage, and timely evaluation of knowledge activities will be an important factor for organizational performance excellence. The aim of this study was to evaluate the level of management maturity and knowledge of Kermanshah University of Medical Sciences and its effect on performance excellence. Methods: The research method is a survey, and its type is applied. The study population included managers and staff of Kermanshah University of Medical Sciences. The research was conducted in 2021. Sampling was simple stratified random sampling. The sample size was 320 people. The data collection tool was the standard questionnaire of the Asian Productivity Organization (reliability coefficient of the questionnaire: 0.83). The questionnaire consisted of seven main criteria and 46 questions. The statistical software used was SPSS version 26. ANOVA, t-test, and simple linear regression analyzed the data and tested the hypotheses. Results: The research showed that the university was at the level of development of knowledge management maturity with a score of 141.16. The regression results showed that the knowledge processes index with a value of 0.69 had the highest effect, and the staff index with a value of 0.67 had the lowest effect on knowledge management maturity. The value of t-statistic was significant for indicators of knowledge maturity (technology, knowledge processes, leadership, process, learning and innovation, and knowledge management results) except employees at the level of less than 0.05. Conclusion: The results of data analysis proved the relationship between the Asian Productivity Organization knowledge management maturity model and performance improvement. Therefore, the mentioned model can be relied on, and the results can be generalized to the university.}, Keywords = {Knowledge Management, Asian Knowledge Model, Asian Productivity Organization, Performance Excellence, Kermanshah University of Medical Sciences}, volume = {7}, Number = {4}, pages = {14-23}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {سنجش بلوغ مدیریت دانش در دانشگاه‌های علوم پزشکی: یک مطالعه مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه}, abstract_fa ={هدف: دانش یک منبع راهبردی برای توسعه خدمات و کسب مزیت رقابتی محسوب شده و ارزیابی به موقع فعالیت‌های دانش عامل مهمی برای برتری عملکرد سازمان‌ خواهد بود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سطح بلوغ مدیریت‌ دانش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و تأثیر آن بر برتری عملکرد بود. روش‌ها: روش پژوهش پیمایشی و نوع آن کاربردی است. جامعه پژوهش شامل مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود. پژوهش در سال 1399 انجام شد. نمونه‌گیری به روش طبقه‌ای تصادفی ساده بود. حجم نمونه 320 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد سازمان بهره‌وری آسیایی بود (ضریب پایایی پرسشنامه: 0/83). پرسشنامه شامل هفت معیار اصلی و 46 سؤال بود. نرم‌افزار آماری مورد استفاده SPSS بود. آزمون‌های آماری آنووا، تی و رگرسیون خطی ساده برای تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها استفاده شد. نتایج: پژوهش نشان داد دانشگاه با امتیاز 141/16 در سطح توسعه از سطوح بلوغ مدیریت‌ دانش قرار داشت. نتایج رگرسیون بیانگر آن بود شاخص فرآیندهای دانشی به مقدار 0/69 بیشترین اثر و شاخص کارکنان به مقدار 0/67 پایین‌ترین اثر را بر بلوغ مدیریت دانش داشتند. مقدار آماره تی برای شاخص‌های بلوغ دانش (فناوری، فرآیندهای دانشی، رهبری، فرآیند، یادگیری و نوآوری و نتایج مدیریت دانش) به استثنای کارکنان در سطح کمتر از 05/0 معنادار بود. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از تحلیل داده‌ها وجود رابطه بین مدل بلوغ مدیریت دانش سازمان بهره‌وری آسیایی و بهبود عملکرد را اثبات کرد. بنابراین می‌توان به مدل یاد شده تکیه کرد و نتایج به دست آمده را به دانشگاه تعمیم داد. هدف: دانش یک منبع راهبردی برای توسعه خدمات و کسب مزیت رقابتی محسوب شده و ارزیابی به موقع فعالیت‌های دانش عامل مهمی برای برتری عملکرد سازمان‌ خواهد بود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سطح بلوغ مدیریت‌ دانش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و تأثیر آن بر برتری عملکرد بود.}, keywords_fa = {مدیریت دانش, مدل دانش آسیایی, سازمان بهره‌وری آسیایی, برتری عملکرد, دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه}, doi = {10.52547/jmis.7.4.14}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-340-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-340-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2022} } @article{ author = {Ghodratnama, Akbar}, title = {The acceptance model of e-learning during the coronavirus pandemic}, abstract ={Aim: In emergency and virus epidemics, utilizing existing technologies and e-learning is the only way for institutes of higher education. In this study, factors affecting the acceptance of E-Learning in corona conditions were investigated. Methods: The research method was a descriptive survey, and it was an applied study. The sample consisted of 344 students of management and medical information sciences of Shiraz University of Medical Sciences in 2021. They were selected by stratified-randomly sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, including 26 questions and 6 factors. Data were analyzed by PLS software and path analysis test. Results: The results showed that facilitating condition has a direct effect on perceived ease of use (0.724) and perceived usefulness (0.580) and with path coefficient (0.328) through the mediating variable of perceived ease of use on perceived usefulness has an indirect and significant effect. In addition, the Perceived ease of use and Perceived Usefulness had a significant effect on students' attitudes of 43% and 44%, respectively. It was also found that by creating a positive attitude in students, 67% will lead to Behavioral Intention and then 80% to acceptance E-Learning by students of the University of Medical Sciences in Corona Crisis.  Conclusion: In the present situation, in order to improve the acceptance and increase the efficiency of E-Learning, before using any educational and tool content, attention should be paid to the role of mental perception variables in ease of use and usefulness}, Keywords = {Structural Model, Learning, Behavior, COVID-19.}, volume = {7}, Number = {4}, pages = {24-32}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {مدل پذیرش آموزش مجازی در طول پاندمی ویروس کرونا}, abstract_fa ={هدف: در شرایط اضطراری و اپیدمی یک ویروس بهره‌گیری از فناوری‌های موجود و آموزش از راه دور تنها راهکار مؤسسات آموزشی است. در این مطالعه عوامل مؤثر در پذیرش آموزش مجازی در شرایط کرونا مورد بررسی قرار گرفت. روش‌ها: روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. نمونه آماری 344 نفر از دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهر شیراز در سال 1399بود که به شیوه تصادفی – طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه محقق ساخته در قالب 26 گویه و 6 مؤلفه بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار PLS و آزمون تحلیل مسیر ارزیابی شدند. نتایج: براساس یافته‌های پژوهش، وضعیت تسهیلات به ترتیب با ضریب مسیر 0/724 و 0/580 بر درک سهولت استفاده و درک سودمندی دانشجویان اثر مستقیم و با ضریب مسیر 0/328 از طریق متغیر میانجی درک سهولت استفاده بر درک سودمندی اثر غیرمستقیم و معناداری داشت. علاوه بر این درک سهولت استفاده و درک سودمندی به ترتیب به میزان 43 و 44 درصد بر نگرش دانشجویان تأثیر معناداری داشت. همچنین مشخص شد که در صورت ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان، به میزان 67 درصد به تمایل رفتاری و سپس به میزان 80 درصد به پذیرش آموزش مجازی توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در شرایط بحران کرونا منجر خواهد شد. نتیجه‌گیری: در شرایط کنونی جهت بهبود پذیرش و افزایش کارایی آموزش مجازی، قبل از به کارگیری هر نوع محتوای آموزشی و ابزاری، بر نقش متغیرهای برداشت ذهنی از آسانی استفاده و مفید بودن توجه شود.}, keywords_fa = {مدل ساختاری, یادگیری, رفتار, کووید-19.}, doi = {10.52547/jmis.7.4.24}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-298-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-298-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2022} } @article{ author = {mobasher, zahra and bagheri, nasrin and abbasi, mohammad and tanha, zahr}, title = {Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and combination therapy on self-compassion and emotional self-regulation in heart patients}, abstract ={Aim: The present study compares the effectiveness of emotion-oriented cognitive-behavioral therapy and the combination of acceptance-based therapy and commitment and self-compassion training on self-compassion and emotional self-regulation in heart patients in Khoramabad in 2021. Methods: The present study is a quasi-experimental with pre-test-post-test design with a control group. The statistical population was women with heart disease in Khoramabad in 2021. Forty-five people were selected through the convenience sampling method and randomly assigned to two experimental groups and one control group. Ten separate 90-minute sessions were held for both treatment groups, and no training control group was applied. The research instruments were the Self-Compassion Scale of Neff with 26 questions and the Emotional Self-Regulation Scale of Larsen and Mike with ten questions. SPSS software and multivariate analysis of covariance were used to analyze the data. Results: Combining acceptance-commitment therapy with self-compassion training and emotion-driven cognitive-behavioral therapy improves self-compassion and emotional self-regulation in women with cardiovascular disease (P-Value> 0.05), and their recovery rate is higher than the control group (P-Value> 0.05). However, the two experimental groups were not significantly different (P-Value> 0.0). Conclusion: Combining acceptance-commitment therapy with self-compassion training and emotion-driven cognitive-behavioral therapy increase awareness of emotions and controls the level of emotions and self-compassion in women with heart disease. So, both treatments are effective for awareness of emotions and self-compassion.}, Keywords = {Emotional-cognitive-behavioral therapy, Emotional self-regulation, Cardiovascular disease.}, volume = {7}, Number = {4}, pages = {33-43}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه اثربخشی درمان‌ شناختی- رفتاری و درمان تلفیقی بر خوددلسوزی و خودتنظیمی هیجانی در بیماران قلبی}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری هیجان‌مدار و تلفیق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش شفقت به خود بر خوددلسوزی و خودتنظیمی هیجانی در بیماران قلبی شهر خرم‌آباد در سال  1399 می‌باشد. روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه‌ی آماری زنان مبتلا به بیماری قلبی شهر خرم‌آباد در سال 1399بود که 45 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند، برای هر دو گروه درمان به طور جداگانه 10 جلسه 90 دقیقه‌ای برگزار شد و برای گروه گواه آموزشی اعمال نشد. ابزار پژوهش مقیاس دلسوزی به خود، نف با تعداد 26 سوال و خودتنظیمی هیجانی، لارسن و مایک با تعداد10 سوال بود. از نرم‌افزارSPSS   و آزمون تحلیلی کواریانس چند متغیره برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج: تلفیق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش شفقت بر خود و درمان شناختی- رفتاری هیجان‌مدار باعث بهبود دلسوزی به خود و خودتنظیمی هیجان در زنان مبتلا به بیماری قلبی عروقی می‌شوند 0/05P-Value> و درصد بهبودی آن‌ها بیشتر از آزمودنی‌های گروه گواه می‌باشد 0/05P-Value> ولی دو گروه آزمایشی تفاوت معناداری با هم نداشتند (0/0P-Value>). نتیجه‌گیری: تلفیق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش شفقت بر خود و درمان شناختی- رفتاری هیجان‌مدار موجب آگاهی نسبت به هیجانات و کنترل میزان هیجانات و میزان دلسوزی به خود را در زنان مبتلا به بیماری قلبی افزایش می‌دهد. بنابراین هر دو درمان برای اگاهی از هیجانات و دلسوزی به خود مؤثر هستند.}, keywords_fa = {درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, آموزش شفقت بر خود, درمان شناختی-رفتاری هیجان مدار, خود دلسوزی, خود تنظیمی هیجان, بیماری قلبی عروقی.}, doi = {10.52547/jmis.7.4.33}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-301-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-301-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2022} } @article{ author = {Dehghani, Azam and Salajegheh, Snjar and MohammadBagheri, Mehdi and Mehdizadeh, Samaneh}, title = {Investigating Barriers and Providing an Appropriate Model for Establishing Total Quality Management: A Case Study in Hospitals}, abstract ={Introduction: Total quality management (TQM) is one of the appropriate tools for structural changes in hospitals and the most important philosophies to increase the effectiveness of a dynamic and purposeful organization in a competitive environment. This study aimed to investigate the barriers to establishing TQM in hospitals. Methods: This descriptive-correlational study examined the barriers to establishment of TQM in Kerman hospitals, 2019-2020. 377 managers and experts, medical, administrative and financial staff of the hospitals were selected by available sampling. The data was collected by barriers to the implementation of TQM questionnaire and analyzed by descriptive and inferential statistics and SPSS software version 20. Results: Most of the subjects were women (67.3%). The mean of total barriers to implementation of TQM in hospitals was 3.94±1.38. The highest mean was related to cultural barriers and staff (4.42±1.16). There was a significant relationship between cultural barriers and staff, barriers related to infrastructure and managerial barriers with the realization of TQM with more than 99% confidence. The standardized value of the impact of the organizational dimension on the cultural barriers and staff was 0.19, organizational barriers on the barriers related to infrastructure was 0.51, organizational barriers on the managerial barriers was 0.30. These correlations were significant. There was a significant relationship between cultural and staff barriers, infrastructure barriers and managerial barriers. Conclusion: This study showed that the most barriers to establishment of TQM in Kerman hospitals were cultural barriers and staff. Therefore, hospital managers should try to identify these management barriers and eliminate them.}, Keywords = {Barriers, Total Quality Management, Hospital, Iran}, volume = {7}, Number = {4}, pages = {44-51}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی موانع و ارائه مدل مناسب برای برقراری مدیریت کیفیت جامع: مطالعه موردی در بیمارستان‌ها}, abstract_fa ={هدف: مدیریت کیفیت جامع، یکی از ابزارهای مناسب ایجاد تغییرات ساختاری در بیمارستان‌ها و از مهمترین فلسفه‌ها برای افزایش اثربخشی سازمان پویا و هدفمند در محیط رقابتی است. هدف این مطالعه بررسی موانع برقراری مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان‌های شهر کرمان بود. روش‌ها: مطالعه توصیفی- همبستگی حاضر، در سال 99-1398 به بررسی موانع استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان‌های شهر کرمان پرداخت. 377 نفر از مدیران و کارشناسان، کارکنان درمانی، اداری و مالی بیمارستان‌ها ازطریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع بود. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار)، استنباطی (آنالیز واریانس) و نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج: بیشترین افراد، زن بودند (67/3 درصد). میانگین کل موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان‌ها 94/38±3/1 بود. بیشترین میانگین مربوط به موانع فرهنگی و کارکنان (1/16±4/42) بود. بین موانع فرهنگی و کارکنان، موانع مربوط به زیرساختار و موانع مدیریتی با تحقق مدیریت کیفیت جامع با بیش از 99 درصد اطمینان رابطه معناداری وجود داشت. مقدار استاندارد شده تأثیر بعد سازمانی بر موانع فرهنگی و کارکنان 0/19، موانع سازمانی بر موانع مربوط به زیرساختار 0/51، موانع سازمانی بر موانع مدیریتی 0/30 بود. این ارتباطات از نظر آماری معنادار بود. میان موانع فرهنگی و کارکنان، موانع زیرساختار و موانع مدیریتی نسبت به تحقق اجرای مدیریت کیفیت رابطه معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد بیشترین موانع استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان‌های شهر کرمان، موانع فرهنگی و کارکنان بودند. بنابراین مدیران بیمارستان‌ها باید برای شناخت این موانع مدیریتی و رفع آنها تلاش کنند.}, keywords_fa = {موانع, مدیریت کیفیت جامع, بیمارستان, ایران}, doi = {10.52547/jmis.7.4.44}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-338-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-338-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2022} } @article{ author = {mousavi, atefesadat and Yousefi, Mahdi and Jamali, Jamshid and Meraji, Marzieh and Fazaeli, Somayeh}, title = {Design and implementation of tools for rapid assessment of the status of documentation of emergency department\' physicians}, abstract ={Aim: Medical record documentation by physicians in the emergency department is very important because it determines the required services of patients in the next step. This study aimed to design and implement appropriate tools for the rapid assessment of physicians' documentation in the emergency department. Methods: The present study was a cross-sectional study. First, a comprehensive review of resources was done in Google Scholar, PubMed, Web of Science, Scopus, Iran doc, and SID until 2021. Physician documentation indicators were provided to health information management specialists, emergency medicine specialists, forensic specialists, and the head of the HIM department in hospitals. Intra-class correlation coefficient (ICC) was used to evaluate face and content validity for instrument reliability. Then, the proposed tool randomly selected and reviewed 230 medical records of Imam Reza (AS) Hospital in Mashhad. Data were analyzed using SPSS 21 software. Results: First, a tool with 26 indicators was developed. Intra-class correlation coefficient (ICC) was obtained from the test of 30 medical records 0.980, which was acceptable. Seventeen indicators had scores higher than 0.79, 0.714, and 3.55 and CVR and face validity, including signature, date and time, diagnoses and procedures, correction of errors. The assessment results of 230 medical records showed a relatively good state of documentation of emergency physicians. Conclusion: The proposed tool allows the rapid assessments of the key index in the documentation of physicians in the emergency department and has high validity and reliability, so it is recommended to be used in the emergency department.}, Keywords = {Assessment Tool, Documentation, Physician, Emergency Department.}, volume = {7}, Number = {4}, pages = {52-61}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {طراحی و اجرای ابزار ارزیابی سریع وضعیت مستندسازی پزشکان بخش اورژانس}, abstract_fa ={هدف: مستندسازی پرونده توسط پزشکان در بخش اورژانس اهمیت به سزایی دارد. زیرا تعیین‌کننده خدمات مورد نیاز بیمار در سرویس بعدی می‌باشد. هدف مطالعه، طراحی و اجرای ابزار مناسب برای بررسی سریع مستندسازی پزشکان در بخش اورژانس بود. روش‌ها: مطالعه حاضر کاربردی و با ترکیبی از روش‌های کمی و کیفی شامل مطالعه مروری و توصیفی - مقطعی و با روش‌شناسی ابزارسازی در سال 1399 انجام شد. ابتدا مرور جامع منابع در Google Scholar، Pubmed، Web of Scince، Scopus، IranDoc و SIDتا سال 2021 انجام گردید. شاخص‌های مستندسازی پزشکان جهت سنجش روایی صوری و محتوایی در اختیار متخصصین مدیریت اطلاعات سلامت، متخصصین طب اورژانس، متخصص پزشکی قانونی و مسئول مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان‌ها قرار گرفت. برای پایایی ابزار از ضریب همبستگی درون طبقه (ICC) استفاده گردید. سپس 230 پرونده اورژانس بیمارستان امام‌رضا(ع) مشهد به ‌صورت تصادفی انتخاب و توسط ابزار پیشنهادی بررسی شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS   تجزیه ‌و تحلیل شدند. نتایج: ابتدا ابزاری با 26 شاخص تدوین شد. ضریب همبستگی درون طبقه (ICC) از بررسی آزمون بازآزمون 30 پرونده 0/980 به دست آمد که قابل ‌قبول بود. از بین شاخص‌ها 17 شاخص امتیاز CVI بالاتر از 0/79 و امتیاز CVR بالاتر از 0/714 کسب کردند و روایی صوری با امتیاز 3/55 به دست آمد، شاخص‌ها شامل درج مهر و امضا، تاریخ و ساعت، تشخیص‌ها و اقدامات، اصلاح مستندات بود. نتیجه بررسی 230 پرونده نشان‌دهنده وضعیت نسبتاً خوب مستندسازی پزشکان اورژانس بود. نتیجه‌گیری: ابزار پیشنهادی امکان بررسی سریع موارد کلیدی در مستندسازی پزشکان اورژانس را فراهم می‌سازد و از روایی و پایایی بالایی برخوردار است، لذا پیشنهاد می‌شود در بخش اورژانس استفاده گردد.}, keywords_fa = {ابزار ارزیابی, مستندسازی, پزشکان, اورژانس.}, doi = {10.52547/jmis.7.4.52}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-342-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-342-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2022} } @article{ author = {Soltani, Nahid and Jafari*, Parivash and Bagheri, Mehdi and ghorchian, Nader Gholi}, title = {Recognizing the factors affecting the satisfaction of students of Hormozgan University of Medical Sciences: A qualitative study}, abstract ={Aim: The success of educational organizations depends on their students' satisfaction, which leads to the university's progress and prosperity. Due to the vital position of a university of medical sciences and its serious responsibility in educating the forces directly related to the community's health, these centers must redouble their efforts to satisfy their students. For this purpose, this study was conducted to identify factors affecting students' satisfaction with Hormozgan University of Medical Sciences. Methods: This applied research was conducted with qualitative methodology and qualitative content analysis. The samples were purposefully selected from the Hormozgan University of Medical Sciences students. In this study, semi-structured interviews were conducted with 13 students. Data were analyzed using MAXQDA software. Results: Seven central themes, including "educational factors", "research factors", "managerial factors", "administrative factors ","welfare factors", and "support services" along with its sub-categories that express students' shared experience and understanding of factors which influence their satisfaction were extracted.  Conclusion: Considering the importance of educational, research, managerial, administrative, welfare, and support services factors from the students' point of view, it is appropriate for policymakers and trustees to take into account the needs and expectations of students to develop programs that meet neglected needs of the students in these fields.}, Keywords = {Influencing factors, Satisfaction, Students}, volume = {7}, Number = {4}, pages = {62-71}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {شناخت عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: یک مطالعه کیفی}, abstract_fa ={هدف: موفقیت سازمان‌های آموزشی در گرو رضایت دانشجویان آن است و همین امر موجب پیشرفت و شکوفایی دانشگاه می‌شود. به دلیل حساسیت جایگاه دانشگاه علوم پزشکی و مسئولیت خطیر آن در آموزش نیروهایی که به ‌صورت مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط‌اند، این مراکز باید تلاشی مضاعف جهت رضایت‌مندی دانشجویان خود انجام دهند. بدین منظور این پژوهش با هدف شناخت عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد. روش‌ها: این پژوهش کاربردی، با روش‌شناسی کیفی و روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. نمونه‌ها هدفمند و براساس معیار از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گزینش شدند. در این پژوهش با 13 دانشجوی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد. داده‌ها با نرم‌افزار مکس‌کیودآ تجزیه ‌و تحلیل شد. نتایج: 7 درون‌مایه محوری شامل "عوامل آموزشی"، "عوامل پژوهشی"، "عوامل مدیریتی"، "عوامل اداری "، "عوامل رفاهی" و "خدمات حمایتی" با زیر طبقات آن‌ که بیانگر تجربه و درک مشترک دانشجویان از عوامل مؤثر بر رضایتمندی آنان استخراج شد. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت عوامل آموزشی، پژوهشی، مدیریتی، عوامل اداری، عوامل رفاهی و خدمات حمایتی از دیدگاه دانشجویان شایسته است سیاست‌گذاران و متولیان امر با در نظر گرفتن اقتضائات و انتظارات دانشجویان، به تدوین برنامه‌هایی همت گمارند که پاسخگوی نیازهای مغفول مانده دانشجویان در این زمینه‌ها باشد.}, keywords_fa = {عوامل تأثیرگذار, رضایتمندی, دانشجویان}, doi = {10.52547/jmis.7.4.62}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-357-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-357-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2022} } @article{ author = {NooriSanchooli, Hajar and RashkiGhalenow, Hossein and Sadooghiasl, afsaneh}, title = {Advanced cardiopulmonary resuscitation updates 2020: a narrative review}, abstract ={Aim: Considering the vital role of professional resuscitators in advanced resuscitation and reducing the mortality rate of people with cardiopulmonary arrest, this article aims to present new advanced cardiopulmonary resuscitation. Information sources or data: In 2021, the study was searched in reputable databases and databases, including SID, Science of Web, Scopus, PubMed, and Scholar Google. Selection methods for study: This review study is based on the translation of the Heart Association's Cardiopulmonary Resuscitation Guide 2020 and other library resources and articles published by searching reputable databases between 2010 and 2020 using Boolean operators or with the keywords " Guidelines", "cardiac arrest", "advanced cardiac support" were performed. A total of 680 articles and 2 guidelines were found. After applying the inclusion and exclusion criteria, 19 articles and 1 guideline were finally reviewed.  Combine content and results: The new guideline emphasizes post-cardiopulmonary resuscitation care as well as psychological support for paramedics, and the first to sixth stages of the survival chain include early detection and prevention, emergency contact, high-quality CPR, and defibrillation, respectively. In the new guide, the use of equipment and drugs and how specific cases are managed have been changed based on evidence and updated. Conclusion: Awareness of advanced cardiopulmonary resuscitation and its latest changes is necessary and evident for all professional resuscitators.}, Keywords = {Guidelines, Cardiopulmonary Resuscitation, Cardiac Arrest.}, volume = {7}, Number = {4}, pages = {72-80}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {تازه های احیاء قلبی ریوی پیشرفته 2020: مروری روایتی}, abstract_fa ={هدف: با توجه به نقش حیاتی احیاگران حرفه‌ای در احیاء پیشرفته و کاهش میزان مرگ و میر افراد دچار ایست قلبی ریوی شده، هدف از این مقاله ارائه تازه های احیاء قلبی ریوی پیشرفته می‌باشد. منابع اطلاعات یا داده‌ها: در سال 1400 این مطالعه در بانک‌های اطلاعاتی معتبر از جمله Scopus، Web of Science، PubMed، SID و Google Scholar مورد جستجو قرار گرفتند. روش‌های انتخاب برای مطالعه: در این مطالعه مروری که براساس ترجمه راهنمای احیاء قلبی ریوی انجمن قلب امریکا در سال 2020 و سایر منابع کتابخانه‌ای و مقالات چاپ شده از طریق جستجو در بانک‌های اطلاعاتی معتبر بین سال‌های 2010 تا 2020 با استفاده از عملگرهای بولی and و or همراه با کلیدواژه های "راهنمای بالینی"، "ایست قلبی"، "حمایت قلبی پیشرفته" صورت پذیرفت. در مجموع تعداد 680 مقاله و 2 گایدلاین بازیابی شد. پس از اعمال معیارهای ورود و خروج، نهایتاً 19 مقاله و 1 گایدلاین مورد بررسی قرار گرفت. ترکیب مطالب و نتایج:در راهنمای جدید بر مراقبت‌های بعد از احیای قلبی- ریوی و همچنین به حمایت‌های روان‌شناختی از امدادگران تاکید شده و مرحله یکم تا ششم زنجیره‌ی بقا، به ترتیب به تشخیص زودرس و پیشگیری، تماس با اورژانس، احیای قلبی ریوی با کیفیت بالا، دفیبریلاسیون، مراقبت پس از ایست قلبی و ریکاروری اختصاص یافته است. در راهنمای جدید، استفاده از تجهیزات و داروها، نحوه مدیریت موارد خاص تغییراتی براساس شواهد داشته است و به‌روزرسانی شده است. نتیجه‌گیری: آگاهی از احیاء قلبی ریوی پیشرفته و آگاهی از آخرین تغییرات آن جهت کلیه احیاگران حرفه‌ای امری لازم و بدیهی است. کلیدواژه‌ها: احیاء قلبی- ریوی، ایست قلبی، حمایت قلبی پیشرفته.}, keywords_fa = {احیاء قلبی- ریوی, ایست قلبی, حمایت قلبی پیشرفته.}, doi = {10.52547/jmis.7.4.72}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-329-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-329-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2022} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {4}, pages = {81-95}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {خلاصه مقالات همایش ملی مجازی یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای علوم پزشکی هزاره}, abstract_fa ={هدف: از اواخر سال 2019 اپیدمی کووید 19 به‌عنوان مشکل جهانی در زمینه بهداشت عمومی شناخته شد. دانشگاه‌ها آموزش خود را از شکل حضوری به غیرحضوری تغییر دادند. این روند یادگیری دیجیتال پاسخی مثبت به دوره تعطیل COVID-19 بود. برای اجرای خوب آموزش مجازی، دانشگاه برای تأمین کلیه نیازهای آموزش از طریق آموزش الکترونیکی و کلاس‌های مجازی مانند زیرساخت مناسب و پشتیبانی فنی، نیاز به‌روزرسانی مداوم سیستم‌های یادگیری و یادگیری متناسب با توسعه و آموزش مداوم برای مربیان و دانشجویان دارد. با توجه به اهمیت شناسایی مشکلات و مزایای آموزش مجازی در ارتقای کیفیت این روش آموزش این مطالعه با هدف شناسایی مشکلات و موانع و مزایای آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان انجام شد. روش‌ها: در این پژوهش به‌منظور تبیین تجارب دانشجویان از آموزش مجازی، روش پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا استفاده شد. برای حصول درک عمیق و توصیف تجربیات شرکت‌کنندگان مطالعه کیفی مناسب می‌باشد. با استفاده از روش نمونه‌گیری ساده و در دسترس 20 دانشجوی پرستاری و بهداشت عمومی دانشکده پرستاری و مامایی قاین داوطلبانه وارد مطالعه شدند. با توجه به محدودیت‌های کرونایی، سؤالات در گروه واتساپی بارگذاری شد و از آنان خواسته شد تا به‌صورت کامل تجربیات خود را در رابطه با آموزش مجازی بیان نمایند. همچنین در گروه امکان گفتگو وجود داشت. جمع‌آوری داده‌ها با حداکثر تنوع در دانشجویان بهداشت عمومی و پرستاری و ترم‌های متفاوت تحصیلی و دو جنس در سال تحصیلی 99-400 انجام شد. تجربیات به‌طور دقیق چندین بار بازخوانی شد، سپس قسمت‌های مهم به‌عنوان واحدهای معنایی شکسته شد و از روی واحدهای معنایی کدگذاری اولیه انجام شد؛ و پس از کدبندی و خلاصه نمودن داده‌ها بر اساس شباهت و اختلاف، طبقه‌بندی کدها انجام شد و طبقات و زیر طبقات شکل گرفت. نتایج: میانگین سن مشارکت‌کنندگان 20،60 سال و 60 درصد مشارکت‌کنندگان دانشجویان زن بودند. پس از ادغام کدهای اولیه، مضامین استخراج‌شده شامل دو طبقه اصلی و 5 زیر طبقه می‌باشد. طبقه. مشکلات آموزش مجازی به سه زیر طبقه مشکلات یادگیری دانشجو، مشکلات اساتید در آموزش مجازی، مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آموزش و طبقه مزایای آموزش مجازی به دو زیر طبقه انعطاف‌پذیری آموزش و یادگیری و بهره‌گیری از تکنولوژی شناسایی شد. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که آموزش مجازی دارای مشکلات و مزایایی می‌باشد. با توجه به ضرورت استفاده از آموزش مجازی در برخی شرایط، شناسایی مشکلات و مزایای این روش آموزش از دیدگاه دانشجویان که گروه هدف هستند ضروری می‌باشد.}, keywords_fa = {آموزش مجازی, دانشجو, کووید 19.}, url = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-434-en.html}, eprint = {http://jmis.hums.ac.ir/article-1-434-en.pdf}, journal = {Journal of Modern Medical Information Sciences}, issn = {2476-6720}, eissn = {2383-3696}, year = {2022} }