Journal of Modern Medical Information Sciences
اطلاعرسانی پزشکی نوین
JMIS
Medical Sciences
http://jmis.hums.ac.ir
1
admin
2476-6720
2383-3696
10.52547/jmis
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
5
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر آموزش به روش بحث گروهی و ویدیویی بر سطح استرس، افسردگی و خودکارآمدی بیماران تحت تعبیه پیسمیکر و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی
Comparison of the effect of video- training based technique by video and group discussion on the level of stress, anxiety, depression and self-efficacy of patients undergoing pacemaker and cardiac implantation defibrillator
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><strong>هدف:</strong> کمبود آگاهی در مورد ضربانساز و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی و محدودیتهای مرتبط با آن میتواند موجب بروز استرس بیماران گردد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش به روش بحث گروهی و ویدئویی بر سطح استرس، افسردگی و خودکارآمدی بیماران تحت تعبیه ضربانساز و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی انجام شده است</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">.</span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"></span><br>
<span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><strong>روشها: </strong>در این مطالعه کارآزمایی بالینی در کلینیک پیسمیکر و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی بیمارستان شهید بهشتی کاشان در دو گروه آموزش و یک گروه کنترل و به شیوه پیشآزمون و پسآزمون میزان استرس، افسردگی و خودکارآمدی بیماران مراجعهکننده در سال 1396 را مورد بررسی قرار داد. ، 105 بیمار به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به روش آسان در سه گروه 35 نفر (بحث گروهی، ویدئویی و کنترل) قرار داده شدند. محتوای آموزشی یکسان به صورت بحث گروهی و ویدئویی (لوح فشرده) به گروههای مداخله ارائه شد. جمعآوری دادهها با فرم مشخصات فردی و پرسشنامه</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> DASS21 </span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">و خودکارآمدی قلبی بیماران دارای دفیبریلاتور کاشتنی قلبی، قبل از آموزش و سه هفته بعد از آموزش در هر سه گروه انجام شد. دادهها با نرمافزار</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> SPSS </span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">نسخه 16و آزمونهای آماری مجذورکای، تیمستقل و فیشردقیق تجزیهوتحلیل شد</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">.</span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"></span><br>
<span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><strong>نتایج:</strong> بین نمرات استرس و افسردگی قبل و بعد از آموزش در سه گروه آموزشی تفاوت معنادار مشاهده نشد (0/55</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">P-Value= </span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">و 0/85</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">P-Value=</span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">، اما خودکارآمدی بیماران دارای دفیبریلاتور کاشتنی قلبی در گروه آموزش گروهی و ویدئویی 0/009</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">P-Value=</span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">، گروهی و کنترل (0/012</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">P-Value< </span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">و ویدئویی و کنترل 0/001</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">P-Value< </span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">معنادار بود</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">.</span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"></span><br>
<span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><strong>نتیجهگیری:</strong> بهکارگیری شیوههای آموزشی میتواند منجر به کنترل علائم سایکولوژیک بیماران و ارتقاء سطح خودکارآمدی آنها شود. ازاینرو بهتر است شیوههای آموزشی کمهزینهتر همچون آموزش ویدئویی جهت آموزش بیماران بکار گرفته شود</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">.</span></span><span dir="LTR"></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Aim: </strong>Lack of knowledge about cardiac implantation pacemaker and defibrillator can lead to stress and anxiety in patients. The aim of this study was to compare the effect of group and video training on the level of stress, anxiety, depression and self-efficacy in patients with pacemaker implantation and cardiac implantation defibrillator in 2017.<br>
<strong>Methods: </strong>In this clinical trial, 105 patients were randomly assigned to three groups of 35 (group discussion, video, and control). The same educational content was presented to the intervention team in the form of group discussion and video (compact disc). Data were collected using a demographic questionnaire, a DASS21 questionnaire, and cardiac self-efficacy of ICD patients before and three weeks after training in all three groups. Data were analyzed using spss16 software.<br>
<strong>Results: </strong>The difference between the scores of stress and depression before and after education was not significant in the three educational groups (P-Value=0.55 and 0.85), but the difference between the scores of anxiety and self-efficacy of the patients before and after the training in three significant groups was. Also, self-efficacy of patients with ICD in group training, video, group, control, video and control group was significant (P-Value = 0.009, 0.122, and 0.001, respectively).<br>
<strong>Conclusion: </strong>Applying educational methods can lead to control of the psychological symptoms of patients and promote their level of self-efficacy. Hence, it would be better to use less costly teaching methods, such as video tutorials for patient education.</div>
آموزش تعاملی, آموزش ویدئویی, پیسمیکر, دفیبریلاتور کاشتنی قلبی
Group Discussion Tutorial, Video Tutorial, Pacemaker, Cardiac Implantation Defibrillator
12
20
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-318-1&slc_lang=fa&sid=1
Allahyar
Golabchi
الهیار
گلابچی
Golabchi.A@yahoo.com
10031947532846006312
10031947532846006312
No
Department of Cardiology, School of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
گروه قلب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
Sareh
Sokot Arani
ساره
سکوت آرانی
s.sokoutmedical89@gmail.com
10031947532846006313
10031947532846006313
Yes
Medical Student Research Committee, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
Gholamabbas
Mousavi
غلامعباس
موسوی
Mosavi.g@yahoo.com
10031947532846006314
10031947532846006314
No
Department of Epidemiology and Biostatistics, Faculty of Health, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
Hamidreza
Sadeghi Gandomani
حمیدرضا
صادقی گندمانی
Sadham@yahoo.com
10031947532846006315
10031947532846006315
No
Department of Internal Surgery, Faculty of Nursing, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
Zahra
Meydani
زهرا
میدانی
Meydani.z@yahoo.com
10031947532846006316
10031947532846006316
No
Department of Health Information Technology, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران