TY - JOUR JF - hums-jmis JO - JMIS VL - 6 IS - 1 PY - 2020 Y1 - 2020/6/01 TI - The effect of virtual education of cardiovascular risk factors on the knowledge of general physicians TT - تأثیر آموزش از راه دور بر آگاهی پزشکان عمومی در مورد عوامل خطر بیماری قلبی عروقی N2 - هدف: با توجه به اینکه تشخیص زودتر از موقع بیماری‌های قلبی و عروقی که سبب بهبود پروگنوز و درمان می شود، ازاین‌رو مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش از راه دور بر آگاهی پزشکان در مورد عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی انجام گرفت. روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مداخله‌ای قبل و بعد بوده است. 40 نفر از پزشکان عمومی شاغل در کلیه مراکز خدمات جامع شهر بندرعباس به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه و به‌صورت قبل و بعد از مداخله بود. فایل آموزشی عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی به‌صورت چندرسانه‌ای از طریق جزوه، سی دی و غیره در اختیار پزشکان قرار گرفت. داده‌ها پس از جمع‌آوری وارد نرم‌افزار SPSS شده و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های t زوجی و ویلکوکسون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. در این مطالعه 0/05P-Value< به‌عنوان سطح معناداری پذیرفته شد. نتایج: یافته‌های این مطالعه نشان داد که آگاهی پزشکان بعد از آموزش از راه دور در مورد دیابت و فشارخون به‌طور معنا‌داری بالاتر از قبل از آموزش بود (P-Value=0/000 و p-value=0/02) در بقیه موارد آگاهی پزشکان درزمینهٔ‌های فعالیت فیزیکی، چاقی، سیگار کشیدن و نقش جنسیت و دیس لیپیدمی در بعد از آموزش افزایش پیدا کرده بود اما این افزایش از نظر آماری معنا‌دار نبود. نتیجه‌گیری: بهتراست، پزشکان با برنامه‌ریزی مدون و اصولی به‌صورت دوره‌ای و پیوسته آموزش‌های لازم را به روش‌های متعدد، بخصوص به شیوه مجازی فرا گیرند. ولیکن برگزاری این دوره‌ها از جمله کلاس‌های آموزش مداوم و همچنین آموزه‌های ضمن خدمت با استفاده از روش آموزش از راه دور صورت گیرد. SP - 31 EP - 36 AU - Abedini, Sedigheh AU - Jomehpour, Sahar AU - Fallahi, Soghra AU - Ghanbarnejad, Amin AU - Nikparvar, Marziyeh AD - Department of Cardiovascular, Cardiovascular Research Center, School of Medicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran. KW - Virtual education KW - cardiovascular diseases KW - risk factors KW - General practitioners. UR - http://jmis.hums.ac.ir/article-1-206-fa.html DO - 10.29252/jmis.6.1.32 ER -