RT - Journal Article T1 - Comparison of the effect of video- training based technique by video and group discussion on the level of stress, anxiety, depression and self-efficacy of patients undergoing pacemaker and cardiac implantation defibrillator JF - hums-jmis YR - 2019 JO - hums-jmis VO - 5 IS - 1 UR - http://jmis.hums.ac.ir/article-1-177-fa.html SP - 12 EP - 20 K1 - Group Discussion Tutorial K1 - Video Tutorial K1 - Pacemaker K1 - Cardiac Implantation Defibrillator AB - هدف: کمبود آگاهی در مورد ضربان‌ساز و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی و محدودیت‌های مرتبط با آن می‌تواند موجب بروز استرس بیماران گردد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش به روش بحث گروهی و ویدئویی بر سطح استرس، افسردگی و خودکارآمدی بیماران تحت تعبیه ضربان‌ساز و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی انجام ‌شده است. روش‌ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی در کلینیک پیس‌میکر و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی بیمارستان شهید بهشتی کاشان در دو گروه آموزش و یک گروه کنترل و به شیوه پیش‌آزمون و پس‌آزمون میزان استرس، افسردگی و خودکارآمدی بیماران مراجعه‌کننده در سال 1396 را مورد بررسی قرار داد. ، 105 بیمار به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به روش آسان در سه گروه 35 نفر (بحث گروهی، ویدئویی و کنترل) قرار داده شدند. محتوای آموزشی یکسان به ‌صورت بحث گروهی و ویدئویی (لوح فشرده) به گروه‌های مداخله ارائه شد. جمع‌آوری داده‌ها با فرم مشخصات فردی و پرسشنامه DASS21 و خودکارآمدی قلبی بیماران دارای دفیبریلاتور کاشتنی قلبی، قبل از آموزش و سه هفته بعد از آموزش در هر سه گروه انجام شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 16و آزمون‌های آماری مجذورکای، تی‌مستقل و فیشردقیق تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج: بین نمرات استرس و افسردگی قبل و بعد از آموزش در سه گروه آموزشی تفاوت معنا‌دار مشاهده نشد (0/55P-Value= و 0/85P-Value=، اما خودکارآمدی بیماران دارای دفیبریلاتور کاشتنی قلبی در گروه آموزش گروهی و ویدئویی 0/009P-Value=، گروهی و کنترل (0/012P-Value< و ویدئویی و کنترل 0/001P-Value< معنادار بود. نتیجه‌گیری: به‌کارگیری شیوه‌های آموزشی می‌تواند منجر به کنترل علائم سایکولوژیک بیماران و ارتقاء سطح خودکارآمدی آن‌ها شود. ازاین‌رو بهتر است شیوه‌های آموزشی کم‌هزینه‌تر همچون آموزش ویدئویی جهت آموزش بیماران بکار گرفته شود. LA eng UL http://jmis.hums.ac.ir/article-1-177-fa.html M3 10.29252/jmis.5.1.12 ER -