AU - Sarnayzadeh, MAJID AU - Sohrabi, Tahmures AU - Bayat Tork, Amir TI - A comparative study to use knowledge management models in the technology transfer process PT - JOURNAL ARTICLE TA - hums-jmis JN - hums-jmis VO - 7 VI - 2 IP - 2 4099 - http://jmis.hums.ac.ir/article-1-307-fa.html 4100 - http://jmis.hums.ac.ir/article-1-307-fa.pdf SO - hums-jmis 2 AB  - هدف: یکی از چالش‌های اصلی فرآیند انتقال تکنولوژی در ایران انتقال ناقص انسان‌افزار و سازمان‌افزار است و این مطالعه به دنبال الگویی برای به کارگیری مدیریت دانش در این فرآیند برای حل چالش است. منابع اطلاعات و داده‌ها: در این مطالعه تطبیقی- تحلیلی که در سال‌های 1399 تا 1400 انجام شد، از منابع کتابخآن‌های شامل مقالات علمی، کتب، گزارشات موردی, گزارشات صنعتی و پایان‌نامه‌ها با کلیدواژه‌های مرتبط با "انتقال تکنولوژی" و "مدیریت دانش" به زبآن‌های فارسی و انگلیسی در بانک‌های اطلاعاتی SID، Magiran، Civilica، RICeST، Irandoc، ISI، Science Direct، Google Scholar و Springer منتشر شده از سال 1990تا 2021، استفاده شده‌اند. روش‌های انتخاب برای مطالعه: مدل‌های انتقال فناوری و مدیریت دانش به روش توصیفی – تحلیلی (اسنادی) مورد بررسی قرار گرفتند و پنج مدل مدیریت دانش که معیارهایی چون پرداختن به فرآیند انتقال دانش، پرداختن به واحد تحقیق و توسعه (R&D) و پرداختن به اهداف توسعه تکنولوژی صنعتی را داشتند با استخراج مشابهت‌ها و مبنای آن‌ها مقایسه شده و در گام نهایی با فازهای شش‌گانه فرآیند انتقال تکنولوژی در یک مطالعه تطبیقی - تحلیلی بررسی شدند. ترکیب مطالب و نتایج: تطبیق پنج مدل 5W1H، SCPTS، EKMM، Bhatt و Frid با شش فازگزینش و اکتساب، انطباق ، جذب، کاربرد، توسعه و اشاعه تکنولوژی از طریق مقایسه و تحلیل نشان داد که به دلیل پیچیدگی فرآیند انتقال تکنولوژی هیچ کدام از مدل‌ها به تنهایی پاسخگوی ملاحظات همه فازهای انتقال تکنولوژی نیستند و بنابراین الگویی مرکب از چند مدل در تطبیق با هر فاز انتقال تکنولوژی پیشنهاد گردید. نتیجه‌گیری: ترکیبی از چهار مدل‌های مدیریت دانش 5W1H، SCPTS، EKMM، Bhatt منطبق با فازهای شش‌گانه انتقال تکنولوژی می‌تواند شانس انتقال کامل را افزایش دهد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - hums-jmis PG - 64 PT - Review YR - 2021