مقدمه: موکها به دورههای آزاد درون خطی گسترده گفته میشود که فرصتهایی جهت گسترش دسترسی به آموزش برای همگان فراهم میسازند. هدف از این مطالعه بحث پیرامون مفاهیم موک، انواع آن، کاربرد آنها در پزشکی و ظهورشان در آموزش پزشکی است.
روش کار: این مطالعه از نوع کاربردی است که با استفاده از روش مرور متون انجام شده است. اطلاعات مورد نیاز از مطالعه منابع و جستجوی مقالات در سایتها و پایگاههای اطلاعاتی مربوط به موضوع فراهم شده است.
یافتهها: سیموکها بر ایجاد و تولید دانش تمرکز دارند، درحالی که ایکسموکها بر تکثیر دانش تأکید دارند. به دلیل وجود فنآوریهای پیشرفته در پیشگیری، تشخیص و درمان، کشورهای توسعهیافته به کارگیری موکها را در امر آموزش مداوم پزشکی مناسب و مقرون به صرفه یافتهاند. از موکها همچنین برای آموزش دانشجویان پزشکی، ارتقای سواد سلامت مردم، آموزش به بیماران و آموزش مسائل مهم بهداشتی استفاده میشود.
نتیجهگیری: موکها در مدت کوتاهی طیف وسیعی از مربیان، فراگیران، شرکتهای تجاری، رسانهها و عموم افراد را به خود جلب کردهاند. درحال حاضر بسیاری از دانشگاههای بزرگ دورههای خود را به صورت موک ارائه میدهند. به احتمال زیاد در سالهای آتی موکها بخشی از چشمانداز آموزش عالی به خصوص آموزش پزشکی خواهند شد. لذا پیشنهاد میشود مسئولین آموزش عالی، امکانات و زیر ساختهای لازم برای ایجاد و استفاده از موک را در کشور فراهم آورند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |