دوره 1، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 79-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani M, Hayavi Haghighi M H, Tavassoli-farahi M. A Comparison of teaching and non-teaching hospitals emergency centers information management systems of Hormozgan University of Medical Sciences. JMIS 2015; 1 (2) :70-79
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-55-fa.html
دهقانی محمد، حیوی حقیقی محمد حسین، توسلی فرحی مینا. مقایسه سیستم مدیریت اطلاعات مراکز اورژانس بیمارستان‌های آموزشی با بیمارستان‌های غیر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1394; 1 (2) :70-79

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-55-fa.html


دانشجو دکتری مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (8986 مشاهده)

مقدمه: سیستم مدیریت اطلاعات اورژانس علاوه ‌بر‌ ارتقای کیفیت خدمات ارائه ‌‌شده در بخش اورژانس، به بر‌طرف نمودن الزامات قانونی، اعتبارسنجی‌های مختلف، پژوهش‌ها و تحقیقات گوناگون کمک می‌کند. در این مطالعه وضعیت سیستم مدیریت اطلاعات مراکز اورژانس بیمارستان‌های آموزشی با بیمارستان‌های غیرآموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته است.
روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی به ‌صورت مقطعی در سال 1392 انجام شده است. داده‌ها با استفاده از دو سیاهه واررسی محقق ‌ساخته جمع‌آوری گردید، روایی ابزار بر اساس اعتبار محتوا تعیین شد. حجم نمونه مطابق با حجم جامعه شامل 4 بیمارستان آموزشی و 3 بیمارستان غیر آموزشی بود. همچنین برای مطالعه پرونده‌های اورژانسی از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی استفاده شد و از 4656 پرونده، 749 پرونده انتخاب شد. داده‌ها در حد آمار توصیفی و به وسیله نرم‌افزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شدند و برای بررسی اختلاف امتیاز کسب‌ شده بیمارستان‌های آموزشی و غیرآموزشی در ابعاد مختلف از آزمون T-student استفاده شد.
یافته‌ها: هیچ کدام از سیستم‌های بررسی شده از تحلیل کیفی برای ارتقای کیفیت داده‌های جمع‌آوری شده استفاده نکردند، همچنین 43% مراکز اورژانس مورد مطالعه، هیچ اقدامی برای سازماندهی درون پرونده‌ای انجام نداده‌اند. فقط 5/14% مراکز اورژانس داده‌های درون پرونده‌ای را طبقه‌بندی می‌‌کردند. میانگین ثبت داده‌های درمانی، اطلاعات مالی و هویتی تیم مراقبت درمانی در بیمارستان‌های آموزشی بیشتر از بیمارستان‌های غیرآموزشی بود (01/0P<).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده وضعیت مطلوب وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی گناباد در چهار بعد کاربردپذیری، کیفیت محتوا، تراکنش و امنیت و تعامل خدمات است. همچنین کاربران انتظار کیفیت بالاتری را از وب‌سایت دانشگاه داشتند.

متن کامل [PDF 261 kb]   (2532 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/11/1 | پذیرش: 1394/3/1 | انتشار: 1394/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb