Sharafi S, Rahdar S, Jelvay S, Naseri Z, Maghsoudi F, Mobarak S et al . Factors Affecting the Satisfaction of Medical Students in Iran With Virtual Education During the COVID-19 Pandemic. JMIS 2024; 9 (4) :318-329
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-463-fa.html
شرفی صادق، رهدار ساجده، جلوای سعید، ناصری زینب، مقصودی فاطمه، مبارک سارا و همکاران.. عوامل مؤثر بر میزان رضایت دانشجویان دانشگاههای علومپزشکی کشور از اجرای آموزش مجازی در زمان شیوع کووید-19. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1402; 9 (4) :318-329
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-463-fa.html
گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی آبادان، آبادان، ایران.
چکیده: (1183 مشاهده)
هدف با توجه به شیوع بیماری کرونا در آخرین روزهای سال 2019 به عنوان یک معضل بهداشتی در جهان و منع تجمع، آموزش مجازی در دانشگاهها در پیش گرفته شد؛ بنابراین این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر میزان رضایت دانشجویان دانشگاههای علومپزشکی مناطق آمایشی 10 گانه کشور از آموزش مجازی در زمان شیوع کوویدـ19 انجام شد.
روش ها این مطالعه به روش تحلیلیتوصیفی، برای تعیین میزان رضایت دانشجویان از سیستم آموزش مجازی سال 1399 طراحی شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاههای علومپزشکی مناطق آمایشی 10 گانه کشور بود. حجم نمونه 1300 نفر برآورد شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که پایایی آن با آلفای کرونباخ 0/76 تأیید شد. پس از تکمیل پرسشنامهها، اطلاعات مربوط به هر پرسشنامه در نرمافزار SPSS نسخه 22 ثبت و تجزیهوتحلیل شد.
یافته ها در این مطالعه، بیشترین میزان رضایتمندی دانشجویان در 2 عامل شیوه ارائه دروس به دانشجو و برآورده شدن انتظارات دانشجویان بود. پس از آن، تعامل استاد با دانشجو، علاقه و نگرش دانشجویان و پایایی و قابلیت اعتماد به کارکرد فناوری عوامل رضایتبخش از دیدگاه دانشجویان بودند. بین همه متغیرهای پژوهش، از جمله شیوه ارائه دروس، برآورده شدن انتظارات دانشجویان از یادگیری، پایایی و قابلیت اعتماد به کارکرد فناوری با میزان رضایت دانشجویان همبستگی معناداری وجود داشت (P<0001).
نتیجه گیری نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد دانشجویان نسبت به دسترسی به امکانات مراکز آموزشهای مجازی، یادگیری از طریق این روش و کاربرد روش آموزش مجازی در زمان شیوع کوویدـ19 رضایت، رغبت و نگرش مثبتی دارند. پیشنهاد میشود با توجه به رغبت موجود، آموزشهای لازم در این زمینه ارائه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/3/15 | پذیرش: 1402/8/29 | انتشار: 1402/10/11