دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 221-208 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

GolrizKhatami M, Shafiee M, Kazemi A. Performance Evaluation of Hospitals in Shiraz, Iran Based on Medical Professional Ethics During the COVID-19 Pandemic. JMIS 2022; 8 (3) :208-221
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-401-fa.html
گل ریزخاتمی مهدی، شفیعی مرتضی، کاظمی امیر. ارزیابی عملکرد بیمارستان‌های شیراز با استفاده از اخلاق حرفه‌ای پزشکی تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1401; 8 (3) :208-221

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-401-fa.html


گروه مدیریت صنعتی،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
چکیده:   (1326 مشاهده)
هدف طی 2 سال اخیر با‌توجه‌به گسترش سندرم تنفسی حاد شدید) بیماری کرونا (که به همه گیری در سراسر جهان منجر شده است، مراجعه بیماران به مراکز درمانی زیاد بوده و در پی آن ارزیابی عملکرد شاخص‌های مختلف بیمارستان‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. از‌جمله شاخص‌های مهم غیر مالی‌، اخلاق حرفه‌ای پزشکی است. هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی بیمارستان‌های سطح شهر شیراز بر مبنای اخلاق حرفه‌ای پزشکی تحت تأثیر شیوع ویروس کروناست.
روش ها براساس تقسیم‌بندی نوین در روش کارت امتیاز متوازن شاخص‌ها به 4 منظر تقسیم شدند. شاخص‌های ارزیابی عملکرد با بررسی ادبیات و نظرات مدیران بیمارستان‌ها و پزشکان و بهره‌گیری از تجربیات عملی واقعی در اخلاق حرفه‌ای پزشکی انتخاب شده‌اند. سپس به ترتیب با استفاده از آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری، علیت بین 4 دیدگاه کارت امتیاز متوازن و همچنین وزن‌های نسبی بین شاخص‌های ارزیابی تعیین می‌شود. برای رتبه‌بندی عملکرد بیمارستان‌ها از روش تحلیلی پوششی داده‌ها فازی استفاده می‌شود.
یافته ها مدل واحدهای تصمیم‌گیری(بیمارستان)، تحلیلی پوششی داده‌ها (بیمارستان‌ها) را براساس منطق ریاضی رتبه‌بندی می‌کند. نتایج نشان داد که واحدهای تصمیم‌گیری (بیمارستان) 1، 3، 5، 8، 12، 13، 17، 21، 22، 23، 24، 25، 27، 28، 29، 30، 31، 32، 33، 35، 36 و 37 کارآمد هستند و سایر واحدهای تصمیم‌گیری (بیمارستان) ناکارآمد بودند.
نتیجه گیری با‌توجه‌به نتایج، امتیاز کارایی مرحله L کمتر از سایر مراحل است و در مرحله C، تمام واحدهای تصمیم‌گیری (بیمارستان) کارآمد هستند. این نشان می‌دهد مدیران بیمارستان‌ها در دوره اپیدمی کرونا تأکید کمتری بر یادگیری و رشد داشته‌اند، ولی به نظر مشتریان (بیماران) توجه بیشتری می‌کنند.
متن کامل [PDF 5318 kb]   (705 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (954 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/14 | پذیرش: 1401/6/27 | انتشار: 1401/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb