دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 361-350 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (791 مشاهده)
هدف: رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی به دلیل میان‌رشته‌ای بودن بستر مطالعاتی گسترده‌ای دارد. لیکن کمبود منابع، توجه به اولویت‌ها را در این رشته ضرورت می‌بخشد. از همین روی هدف پژوهش حاضر، شناسایی اولویت‌های پژوهشی این رشته از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دکتری تخصصی است.
روش ها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توصیفی است که به روش پیمایشی در سال 1399 انجام شد. جامعه پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دکتری رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی (45 نفر) و اعضای هیئت‌علمی این رشته (36 نفر) بود. گردآوری داده به شیوه سرشماری با استفاده از ابزار پرسش‌نامه انجام شد. روایی پرسش‌نامه توسط متخصصین رشته مذکور تأیید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 98/0 محاسبه شد. در‌مجموع 64 پرسش‌نامه گردآوری شد که برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های گردآوری‌شده از نرم‌افزار آماری SPSS و آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف‌معیار و آمار استنباطی همچون آزمون تی‌تست و فریدمن استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون فریدمن نشان داد اولویت‌های پژوهشی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی به ترتیب آموزش (با میانگین 4/01)، کارآفرینی (با میانگین 3/96) و پژوهش (با میانگین 3/80) و از دیدگاه دانشجویان به ترتیب عملکرد مبتنی بر شواهد (با میانگین 4/15)، سواد اطلاعاتی (با میانگین 3/87) و آموزش (با میانگین 3/76) است.
نتیجه گیری: جایگزین کردن موضوعات کاربردی و مبتنی بر آینده به‌جای موضوعات سنتی و نظری در پژوهش‌های آینده می‌تواند در جلوگیری از اتلاف وقت و منابع مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 4994 kb]   (516 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (429 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/26 | پذیرش: 1401/7/6 | انتشار: 1401/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.