مقدمه
کروناویروس 2019 در 31 دسامبر 2019 در شهر ووهان چین شناسایی شد و خیلی سریع جهان را در وضعیت بحرانی و هشدار بالا قرار داد تا جایی که سازمان جهانی بهداشت در 11 مارس 2020 کووید-19 را بهعنوان یک بیماری همهگیر جهانی معرفی کرد [
1]. در تلاش برای کاهش انتشار کووید-19، اقدامات جدی و محدودیت زندگی عمومی در سراسر جهان، ازجمله تعطیلی موقت کسبوکار، فروشگاهها، رستورانها، مدارس و همچنین امکانات سرگرمی و تفریحی گرفته شد [
2]. بسیاری از دولتها شهروندان خود را بر آن داشتند که در خانه بمانند یا قوانین قرنطینه را اجرا کنند که تنها به دلایل مهم، مانند خرید مواد غذایی یا دارو و رفتن به محل کار، خانه را ترک کنند [
3]. رسانهها و سازمان جهانی بهداشت معتقدند این اقدامات سختگیرانه به دلیل نگرانیها درمورد سلامت، امنیت مالی و یا سازگاری با شرایط جدید زندگی به ایجاد فشار روانی شدید برای بسیاری از افراد در سراسر جهان منجر شده است [
4]. از طرفی دیگر، فاصلهگذاری اجتماعی نیز ممکن است چالشی بزرگ برای بسیاری از مردم جهان ایجاد کند، چون با دوستان و اقوام دیگر نمیتوانند ملاقات داشته باشند و از دیدارهای حضوری نیز باید اجتناب شود [
5].
کاملاً ًمنطقی است که نیاز زیادی به بررسی بالینی و پزشکی وجود دارد، اما درعینحال پیامدهای روانشناختی ایجادشده توسط کووید-19 و نقشی که در کنترل و مدیریت پاندمی کووید-19 ایفا میکنند را نمیتوان نادیده گرفت [
6]. به همین دلیل است که پژوهشهای روانشناختی بسیار زیادی در رابطه با کشف تأثیرات روانی کووید-19 بر روی گروههای مختلف انجام شده است [
7, 8]. طی شیوع کووید-19 به علت ناشناخته بودن، انتقال سریع، میزان ابتلای بالا، شکست در درمان و مرگ ناشی از این بیماری بسیاری از مردم جهان هیجانات گوناگونی را تجربه کردند و توانایی تصمیمگیری درست در شرایط همهگیری را از دست دادند. بدینمنظور، راهبردهای تنظیم هیجان ازجمله متغیرهایی است که میتواند بر روی سلامت روان افراد طی همهگیری کووید-19 تأثیرگذار باشد [
9].
تنظیم هیجان به افراد در کاهش، افزایش و حفظ مؤلفههای هیجانی کمک میکند و در صورت بروز شرایط تنشآور و بحرانی مانند شیوع کووید-19، این مهارت در کاهش شدت هیجانات منفی نقش بسزایی ایفا میکند [
10, 11]. پژوهشگران راهبردهای شناختی و رفتاری مختلفی را برای تنظیم هیجانات شناسایی کردهاند که بهطورکلی میتوان آنها را به راهبردهای سازگار و ناسازگار تقسیم کرد [
12]. راهبردهایی مانند پذیرش، ارزیابی مجدد شناختی و تمرکز مجدد بر برنامهریزی بهصورت مثبت یا تمرکز بر یافتن راهحلی برای یک مشکل بهطور معمول انطباقی در نظر گرفته میشود که به کاهش هیجان و احساس منفی منجر میشود [
13]. در مقابل، سرکوب هیجانات، خودسرزنشی، نشخوار فکری و فاجعهسازی بهعنوان راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان شناخته میشوند که ممکن است هیجانات منفی را تشدید و طولانیتر کنند [
12]. سرکوب بهعنوان مهار حالات هیجانی شناخته میشود. بهعنوان مثال، فرد میتواند غم و اندوه را برای یک وضعیت خاص تجربه کند، اما قادر است دیدگاه خود را تغییر دهد و سپس احساس آرامش را تجربه کند [
14]. گراس توضیح میدهد که چگونه نحوه برخورد فرد با یک موقعیت خاص بر نحوه بیان هیجانات وی تأثیر میگذارد. همچنین تأکید میکند که چگونه راهبردهای ارزیابی مجدد به هیجانات مثبت بهزیستی و کاهش هیجانات منفی منجر میشود [
15].
در پاندمی کووید-19 نیز راهبردهای تنظیم هیجان در ابتلا به افسردگی، اضطراب و استرس در افراد نقش مهمی ایفا میکند [
16]. بررسیهای صورتگرفته طی شیوع کرونا نشان داده است افرادی که دارای خودسرزنشی، نشخوار فکری و عدم پذیرش هستند، اضطراب و افسردگی بالایی را تجربه میکنند [
17]. در مقابل، افرادی که از تنظیم شناختی هیجانی سازگارانه، مانند ارزیابی مجدد مثبت و تمرکز مجدد بر برنامهریزی بهصورت مثبت استفاده میکردند از سلامت روانشناختی و جسمانی بهتری برخوردار بودند [
18]. از طرفی دیگر، بررسیهای انجامشده نشان داد نگرانی و ترس از مبتلا شدن به کووید-19 باعث افزایش اضطراب در افراد میشود. در این بین تنظیم شناختی هیجان بهعنوان متغیر میانجی میتواند این اضطراب را تعدیل و به کاهش ترس منجر شود [
19]. اسچودی و همکاران در پژوهشی نقش سوگیری شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان در بهزیستی روانی طی شیوع کووید-19 را بررسی کردند. نتایج این پژوهش حاکی از ارتباط سوگیری شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان با بهزیستی روان شناختی بود. افرادی که سوگیری شناختی بیشتری داشتند از نظر سلامت روان در وضعیت مناسبی قرار نداشتند. در مقابل استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان به افزایش بهزیستی روانشناختی افراد منجر میشد [
1]. با توجه به ادبیات پژوهشی حاضر میتوان اذعان داشت، افرادی که از راهبردهای ناسازگار تنظیم شناختی هیجان مانند فاجعهآمیزپنداری، نشخوار فکری و سرزنش دیگران بهصورت منفی استفاده میکنند از سلامت روان پایینی برخوردارند به همین دلیل لازم است قبل از هرچیزی راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان را به افراد آموزش داد [
20].
با توجه به اینکه کووید-19، 2 سال است در جهان وجود دارد و همچنان در حال جهش است، سلامت روان بسیاری از مردم جهان بهویژه کادر درمانی و گروههای پرخطر آسیبهای زیادی دیده است. بدینمنظور پرداختن به راهکارهایی که میتوانند موجب افزایش سلامت روانشناختی و جسمانی افراد طی پاندمی کووید-19 شوند، قبل از هرچیزی دارای اهمیت است. استفاده از راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان ازجمله مواردی است که موجب کاهش اضطراب و تنش افراد طی شرایط بحرانی و حساس میشود. بدینمنظور، پژوهش مروری حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای تنظیم هیجان در سلامت روان افراد طی همهگیری کووید-19 انجام شد.
مواد و روشها
مطالعه حاضر یک پژوهش مروری سیستماتیک است که در سال 1400 نقش راهبردهای تنظیم هیجان در سلامت روان طی همهگیری کووید-19 را بررسی کرد و به این منظور از مقالات نمایهشده در پایگاههای اطلاعاتی علمی نظیر گوگلاسکالر، اسکوپوس، اشپرینگر، وباوساینس و ساینس دایرکت استفاده شد. پژوهشگران در این مطالعه با استفاده از کلیدواژههای تعیینشده، مقالات معتبر انگلیسی منتشرشده در سالهای 2020 (فوریه) و 2021 (دسامبر) میلادی را در منابع معتبر الکترونیک جستوجو و استخراج کردند و با بررسی متون کامل این مقالات، دادههای حاصل را بهصورت دستهبندیشده توصیف کردند. در عناوین مقالات واژه کووید-19 جستوجو شد. واژگان پیامدهای روانشناختی سلامت روان، پاندمی، استراتژیهای تنظیم هیجان و روانشناسی نیز در عناوین و چکیده مقالات جستوجو و ارزیابی شدند. پس از جمعآوری مقالات موردنظر، موارد غیرمربوط و تکراری را پژوهشگران حذف کردند. در مرحله بعد متون کامل مقالات باقیمانده بررسی شد و پس از حذف موارد غیر مربوط، نتایج مربوط به مقالات منتخب در مرحله نهایی، دستهبندی و بررسی شدند. در این مطالعه از راهنمای گزارشدهی مطالعات مرور سیستماتیک پریزما استفاده شد [
21]. مقالات پژوهشی بهصورت هدفمند براساس معیارهای خروج (در دسترس نبودن متن کامل مقاله، نامه به سردبیر، گزارش مورد و فاقد چکیده) و ورود به پژوهش (مرتبط بودن با هدف پژوهش، برخورداری از چارچوب ساختاریافته پژوهشی و انتشار در مجله معتبر) برای بررسی انتخاب شدند. ارزیابی کیفیت مقالات با استفاده از معیارهای ارائهشده گیفورد و همکاران انجام گرفت [
22]. براساس معیارهای ارائهشده برای مطالعات کمی (6 معیار)، کیفی (11 معیار)، نیمهتجربی (8 معیار) و تجربی (7 معیار) مقالات در یک مقیاس 2 امتیازی (صفر و 1) ارزیابی شدند. در انتها بعد از بررسی و ارزیابیهای صورتگرفته (
تصویر شماره 1)، 23 مقاله منتخب در مرور باقی ماندند.
یافتهها
یافتههای حاصل از مقالات مرورشده درزمینه نقش راهبردهای تنظیم هیجان در سلامت روان طی همهگیری کووید-19 در
جدول شماره 1 گزارش شده است.
از میان 538 مقاله مرتبط با نقش راهبردهای تنظیم هیجان در سلامت روان طی همهگیری کووید-19، در انتها 23 مقاله بر پایه معیارهای ورود و حذف انتخاب و بازبینی شدند. بررسیهای صورتگرفته نشان داد راهبردهای تنظیم هیجان طی شیوع کرونا در دانشآموزان، دانشجویان، پرستاران، پزشکان، والدین، ورزشکاران و بیماران مبتلا به کووید-19 تأثیرات مثبتی بر جای میگذارد. تا جایی که بیشتر مطالعات بررسیشده مشخص کردند استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان سازگارانه باعث کاهش اضطراب، افسردگی، بیخوابی، ترس، فرسودگی شغلی، خشم، پریشانی، سوگیری شناختی، نشخوار فکری و فاجعهانگاری میشود که نتیجه آن افزایش کیفیت زندگی و سلامت روان افراد است.
بحث
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای تنظیم هیجان در سلامت روان طی همهگیری کووید-19 انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که از راهبردهای تنظیم هیجان سازگارانه مانند ارزیابی مجدد مثبت و تمرکز مجدد بر برنامهریزی بهصورت مثبت استفاده میکردند بهصورت بهتری با اضطراب و استرس کووید-19 کنار میآمدند. در مقابل مشخص شد استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان ناسازگارانه مانند فاجعهپنداری، نشخوار فکری و سرزنش دیگران بهصورت منفی باعث تشدید اختلالات روانشناختی طی همهگیری کرونا میشود. این نتایج با پژوهشهای وانگ و همکاران، دوبیش و کیسلوا، مینوز ناوارو و همکاران، اسچودی و همکاران و ریاز و همکاران همسو است [
1,
17, 18, 19, 20].
افرادی که طی شیوع کووید-19 هیجانات خود را مدیریت و کنترل میکنند از سلامت روان بهتری برخوردارند. هنگامی که فرد با یک موقعیت هیجانی روبهرو میشود احساس خوب و خوشبینی برای کنترل هیجان کافی نیست، بلکه وی نیاز دارد که در این موقعیتها بهترین کارکرد شناختی را نیز داشته باشد. در اصل در تنظیم هیجان به تعامل بهینهای از شناخت و هیجان جهت مقابله با شرایط منفی نیاز است، زیرا افراد با هر محرک و موقعیتی که مواجه میشوند آن را تفسیر میکنند و تفسیرهای شناختی تعیینکننده واکنشهای افراد است. به همین دلیل، افرادی که طی همهگیری کووید-19 از سبکهای شناختی منفی و ضعیف نظیر نشخوارگری، فاجعهانگاری و ملامت خویشتن استفاده میکنند نسبت به سایر افراد در برابر مشکلات هیجانی آسیبپذیرتر هستند. درواقع، افرادی که قادر به مدیریت صحیح هیجاناتشان در برابر تنش ایجادشده توسط کووید-19 نیستند، استرس، افسردگی و اضطراب بیشتری را تجربه میکنند [
12].
مشکل در تنظیم هیجان، توانایی پشبینی علل و پیامدهای اختلالات هیجانی را دارد. برای مثال، افراد مبتلا به افسردگی در مقایسه با افرادی که سابقه افسردگی نداشتند هنگام تماشای یک فیلم غمانگیز از سرکوب بیشتر و راهبرد ارزیابی مجدد شناختی کمتری استفاده میکنند [
13]. پژوهشهای انجامشده طی همهگیری کووید-19 نیز مشخص کردند افرادی که از راهبردهای تنظیم هیجان ناسازگارانه استفاده میکنند از نظر سلامت روان دچار آسیب میشوند [
1,
21, 22, 23]. در همین راستا، نتایج مطالعه بری و همکاران نشان داد راهبردهای تنظیم هیجان ناسازگار به افزایش اضطراب و استرس در دوران شیوع کرونا منجر میشود. همچنین نشخوار فکری و خودسرزنشی باعث کاهش سلامت روان میشود. به همین منظور است که استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان در مقابله با شرایط استرسآور از اهمیت بالایی برخوردار است [
29].
فرایند تنظیم هیجان دارای ابعاد مختلف جسمانی، شناختی و روانی است که میتوانند راهبردهای مورداستفاده را هدایت کنند. بهطورکلی، هیجاناتی که توانایی ایجاد تغییر خلقوخوی افراد را دارند میتوانند بر راهبردهای تنظیم هیجان تأثیر بگذارند [
15]. استفاده از راهبردهای سازگارانه مانند ارزیابی مجدد مثبت و تمرکز مجدد بر برنامهریزی بهصورت مثبت موجب میشود افزایش هیجانات مثبت در افراد میشود که نتیجه آن کاهش اضطراب و ترس ناشی از کرونا است [
27]. در همین راستا، نتایج پژوهش پانایتو و همکاران مشخص کرد افرادی که از راهبردهای تنظیم هیجان در مقابل کووید-19 بهره میبردند از کیفیت زندگی بهتری برخوردار بودند. همچنین مشخص شد آگاهی نسبت به شرایط به ارتقای کیفیت زندگی منجر میشود [
28]. در مطالعهای دیگر، کاستا و همکاران هویت ورزشی و تنظیم هیجان در دوران شیوع کرونا را بررسی کردند. نتایج نشان داد ورزشکاران حرفهای دارای هویت ورزشی بالاتری بودند. از نظر جنسیتی و سطح رقابتی تفاوت معناداری در تنظیم هیجان وجود داشت. همچنین ورزشکارانی که دارای هویت ورزشی بالاتری بودند نشخوار فکری بیشتری گزارش میدادند [
25].
درمجموع، یافتههای پژوهش حاضر نشان داد راهبردهای تنظیم هیجان سازگارانه و ناسازگارانه نقش مهمی در سلامت روان افراد طی همهگیری کووید-19 ایفا میکنند. طی شیوع کرونا بسیاری از افراد تحت تأثیر اخبار مرتبط با تعداد مبتلایان و فوتیهای کووید-19 قرار گرفتند و بدون توجه به منبع خبر فقط وقایع پیرامون این ویروس کشنده را دنبال میکردند. از طرفی دیگر با وجود محدودیتهای اجتماعی شدید و تعطیلی بسیاری از مدارس، دانشگاهها و مشاغل پرخطر ارتباطات اجتماعی مردم جهان بسیار محدود شد و سلامت روان آنها تحت تأثیر قرار گرفت. برخورداری از توانایی تنظیم هیجان، انعطافپذیری و ذهنآگاهی بالا در شرایط بحرانی و تنشآور دارای اهمیت بالایی است. بررسیهای صورتگرفته در دوران پاندمی کووید-19 نیز نشان داد بیماران کرونایی که از تنظیم شناختیهیجانی سازگارانه استفاده میکردند، از سلامت روانشناختی و جسمانی بهتری برخوردار بودند. در مقابل استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان ناسازگارانه موجب افزایش اضطراب، استرس و ترس در افراد میشود [
1,
18, 19, 20, 21, 22, 23]. با توجه به اینکه دوران پساکرونا تاریخ مشخصی ندارد و پس از گذشت 2 سال از همهگیری کووید-19، همچنان در حال جهش است، به همین منظور لازم است به پیامدهای روانشناختی شیوع کووید-19 توجه بیشتری شود و تدابیری در جهت ارتقای سلامت روان مردم جامعه بهخصوص گروههای آسیبپذیر، اتخاذ شود.
نتیجهگیری
درمجموع نتایج بررسیهای انجامشده حاکی از نقش مهم راهبردهای تنظیم هیجان در سلامت روانی بسیاری از مردم جهان طی شیوع کووید-19 بود. با توجه به اینکه در دوران پساکووید-19 شاهد مشکلات روانشناختی متعددی خواهیم بود. لازم است تدابیری در جهت آموزش و ارتقای راهبردهای تنظیم هیجان برای گروههای آسیبپذیر اتخاذ شود.
ازجمله محدودیتهای مطالعه مروری حاضر میتوان به در دسترس نبودن متن کامل برخی مقالات که به عدم ورود این مقالات به روند بررسی منجر شد، اشاره کرد. همچنین به علت فیلتر بودن برخی پایگاههای علمی پژوهشگران نتوانستند به آنها دسترسی داشته باشند. علاوهبراین برخی مطالعات انجامشده جنبه توصیفی داشتند و میبایست در تعمیم دادن نتایج آنها احتیاط کرد. در همین راستا پیشنهاد میشود مطالعاتی توصیفی درزمینه نقش راهبردهای تنظیم هیجان در ارتقای سلامت روان افراد طی شیوع کووید-19 در داخل ایران انجام شود تا شاهد نقش چشمگیر این عوامل در بهبود عملکرد جسمانی و روانشناختی مردم در دوران پساکرونا باشیم.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این مقاله مروری است و کد اخلاق ندارد.
حامی مالی
این مقاله از طرف هیچگونه نهاد یا مؤسسهای حمایت مالی نشده و تمام منابع مالی آن از طرف نویسنده اول یا نویسندگان تأمین شده است.
مشارکت نویسندگان
تمامی نویسندگان در نگارش این مقاله بهطور یکسان مشارکت داشتهاند.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان این مقاله تعارض منافع ندارد.
References
1.Schudy A, Żurek K, Wiśniewska M, Piejka A, Gawȩda Ł, Okruszek Ł. Mental well-being during pandemic: The role of cognitive biases and emotion regulation strategies in risk perception and affective response to covid-19. Front Psychiatry. 2020; 11:589973. [Link]
2.Groarke JM, McGlinchey E, McKenna-Plumley PE, Berry E, Graham-Wisener L, Armour C. Examining temporal interactions between loneliness and depressive symptoms and the mediating role of emotion regulation difficulties among UK residents during the COVID-19 lockdown: Longitudinal results from the COVID-19 psychological wellbeing study. J Affect Disord. 2021; 285:1-9. [DOI:10.1016/j.jad.2021.02.033] [PMID]
3.Yurtçu M, Orhan-Karsak HG. The effects of pre-service teachers’ extracurricular study habits and emotion regulation on lifelong learning tendencies in Covid-19 حrocess: The effects of pre-service teachers’ extracurricular study habits and emotion regulation. Int J Curriculum Instr. 2021; 13(1):334-42. [Link]
4.Dubey N, Podder P, Pandey D. Knowledge of COVID-19 and Its Influence on Mindfulness, Cognitive Emotion Regulation and Psychological Flexibility in the Indian Community. Front Psychol. 2020; 11:589365. [PMID]
5.Tyra AT, Ginty AT, John-Henderson NA. Emotion regulation strategies predict PTSS during the covid-19 pandemic in an American Indian Population. Int J Behav Med. 2021; 28(6):808-12. [PMID]
6.Jiang HJ, Nan J, Lv ZY, Yang J. Psychological impacts of the COVID-19 epidemic on Chinese people: Exposure, post-traumatic stress symptom, and emotion regulation. Asian Pac J Trop Med. 2020; 13(6):252-9. [DOI:10.4103/1995-7645.281614]
7.Canlı D, Karaşar B. Health anxiety and emotion regulation during the period of covid-19 outbreak in Turkey. Psychiatr Danub. 2020; 32(3-4):513-20. [PMID]
8.Breaux R, Dvorsky MR, Marsh NP, Green CD, Cash AR, Shroff DM, et al. Prospective impact of COVID-19 on mental health functioning in adolescents with and without ADHD: Protective role of emotion regulation abilities. J Child Psychol Psychiatry. 2021; 62(9):1132-9. [PMID]
9.Kara A, Gök A. Positive and negative affect during a pandemic: Mediating role of emotional regulation strategies. J Pedagog Res. 2020; 4(4):484-97. [DOI:10.33902/JPR.2020064452]
10.Prikhidko A, Long H, Wheaton MG. The effect of concerns about COVID-19 on anxiety, stress, parental burnout, and emotion regulation: The role of susceptibility to digital emotion contagion. Front Public Health. 2020; 8:567250. [PMID]
11.Garnefski N, Kraaij V. Cognitive emotion regulation questionnaire-development of a short 18-item version (CERQ-short). Pers Individ Differ. 2006; 41(6):1045-53. [DOI:10.1016/j.paid.2006.04.010]
12.Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. J Pers Soc Psychol. 2003; 85(2):348-62. [PMID]
13.Sheppes G, Suri G, Gross JJ. Emotion regulation and psychopathology. Annu Rev Clin Psychol. 2015; 11:379-405. [PMID]
14.Bagheri Sheykhangafshe F, Hajialiani V, Hasani J. The role of resilience and emotion regulation in psychological distress of hospital staff during the COVID-19 pandemic: A systematic review study. J Research Health. 2021; 11(6):365-74. [DOI:10.32598/JRH.11.6.1922.1]
15.Gross JJ. Emotion regulation: Taking stock and moving forward. Emotion. 2013; 13(3):359-65. [PMID]
16.Söğütlü Y, Söğütlü L, GÖKTAŞ S. Relationship of COVID-19 pandemic with anxiety, anger, sleep and emotion regulation in healthcare professionals. J Contemp Med. 2021; 11(1):41-9. [DOI:10.16899/jcm.804329]
17.Wang QQ, Fang YY, Huang HL, Lv WJ, Wang XX, Yang TT, et al. Anxiety, depression and cognitive emotion regulation strategies in Chinese nurses during the COVID-19 outbreak. J Nurs Manag. 2021; 29(5):1263-74. [PMID]
18.Dovbysh DV, Kiseleva MG. Cognitive emotion regulation, anxiety, and depression in patients hospitalized with COVID-19. Psychol Russ: State Art. 2020; 13(4):134-47. [Link]
19.Muñoz-Navarro R, Malonda E, Llorca-Mestre A, Cano-Vindel A, Fernández-Berrocal P. Worry about COVID-19 contagion and general anxiety: Moderation and mediation effects of cognitive emotion regulation. J Psychiatr Res. 2021; 137:311-8. [PMID]
20.Riaz M, Abid M, Bano Z. Psychological problems in general population during covid-19 pandemic in Pakistan: Role of cognitive emotion regulation. Ann Med. 2021; 53(1):189-96. [PMID]
21.Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG; PRISMA Group. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. Int J Surg. 2010; 8(5):336-41. [PMID]
22.Gifford W, Davies B, Edwards N, Griffin P, Lybanon V. Managerial leadership for nurses’ use of research evidence: an integrative review of the literature. Worldviews Evid Based Nurs. 2007; 4(3):126-45. [PMID]
23.Yang Y, Liu K, Li S, Shu M. Social media activities, emotion regulation strategies, and their interactions on people’s mental health in COVID-19 pandemic. Int J Environ Res Public Health. 2020; 17(23):8931. [PMID]
24.Domínguez-Álvarez B, López-Romero L, Gómez-Fraguela JA, Romero E. Emotion regulation skills in children during the COVID-19 pandemic: Influences on specific parenting and child adjustment. Rev Psicol Clin con Ninos Adolesc. 2020; 7(3):81-7. [DOI:10.21134/rpcna.2020.mon.2042]
25.Costa S, Santi G, di Fronso S, Montesano C, Di Gruttola F, Ciofi EG, et al. Athletes and adversities: Athletic identity and emotional regulation in time of COVID-19. Sport Sci Health. 2020; 16(4):609-18. [PMID]
26.Gubler DA, Makowski LM, Troche SJ, Schlegel K. Loneliness and well-being during the Covid-19 pandemic: Associations with personality and emotion regulation. J Happiness Stud. 2021; 22(5):2323-42. [PMID]
27.Fernández Cruz M, Álvarez Rodríguez J, Ávalos Ruiz I, Cuevas López M, de Barros Camargo C, Díaz Rosas F, et al. Evaluation of the emotional and cognitive regulation of young people in a Lockdown situation due to the covid-19 pandemic. Front Psychol. 2020; 11:565503. [PMID]
28.Panayiotou G, Panteli M, Leonidou C. Coping with the invisible enemy: The role of emotion regulation and awareness in quality of life during the COVID-19 pandemic. J Contextual Behav Sci. 2021; 19:17-27. [DOI:10.1016/j.jcbs.2020.11.002]
29.Brehl AK, Schene A, Kohn N, Fernández G. Maladaptive emotion regulation strategies in a vulnerable population predict increased anxiety during the Covid-19 pandemic: A pseudo-prospective study. J Affect Disord Rep. 2021; 4:100113. [DOI:10.1016/j.jadr.2021.100113]