دوره 1، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 21-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد، عضو هیأت علمی گروه اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.
چکیده:   (5682 مشاهده)

مقدمه: دستیابی به راهکارهای رفع نیازهای اطلاعاتی برای اعضای هیأت علمی دانشگاه ها به عنوان پایه­ های اساسی آموزش و پژوهش در کشور، بسیار حیاتی است. هدف از این مطالعه بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتارهای اطلاع یابی مدرسان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال1392 بود.

روش ها: پژوهش حاضر به روش مقطعی انجام شد. تعداد 210 نفر به شیوه سرشماری از تمامی اعضای هیات علمی، مدرسان، پزشکان و متخصصان بالینی شاغل در دانشگاه مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار SPSS -16 و آزمون­ های آماری کای اسکوئر و تی مستقل استفاده شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که مهم‌ترین هدف و انگیزه افراد از جستجوی اطلاعات، روزآمدسازی اطلاعات آموزشی و پژوهشی (2/36 ٪ )، تهیه مقاله (3/33 ٪ ) و تدریس(9/31 ٪ ) بود. سرعت کم شبکه اینترنت، اولویت اول مشکل در جهت دستیابی به منابع اطلاعاتی بود. بانک­های اطلاعاتی (48 ٪ ) بیشتر از کتب چاپی و مجلات (8/13 ٪ ) نیازهای اطلاعاتی افراد را تامین می‌کنند.

نتیجه گیری: براساس یافته‌ها ارائه بانک‌های اطلاعاتی به روز، به عنوان پر‌مراجعه ‌ ترین منابع اطلاعاتی و فراهم نمودن اینترنت پر‌سرعت جهت دسترسی سریع به اطلاعات ضروری است.

متن کامل [PDF 257 kb]   (1539 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/8/28 | پذیرش: 1393/3/1 | انتشار: 1393/4/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.