دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 167-152 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (1756 مشاهده)
هدف با توجه به اپیدمی کووید-19، سلامتی و کیفیت خدمات مراکز درمانی اهمیت بالایی دارد. از‌این‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت ارتقای کیفیت خدمات تشخیصی در شرایط پاندمی کرونا در مراکز درمانی با استفاده از مدل پاراسورامان به اجرا درآمد.
روش ها پژوهش کاربردی حاضر، از نوع همبستگی‌توصیفی بود. جامعه آماری، مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی استان زنجان سال 1399 بود و نمونه‌گیری، غیراحتمالی در دسترس و حجم نمونه طبق فرمول کوکران370 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه استاندارد کیفیت خدمات بود و روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با استفاده ازمدل معادلات ساختاری وآلفای کرونباخ ارزیابی شد. ضریب پایایی کرونباخ بالاتر از 0/7 و روایی هم‌گرا در مدل PLS با واریانس استخراج‌شده بیشتر از 0/5 تأیید شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار PLS و SPSS نسخه 21 انجام شد. آزمون فرضیات و برازش مدل با مدل‌یابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی و نقشه اهمیت‌عملکرد انجام شد.
یافته ها اختلاف زیادی بین وضعیت ادراک‌شده و مورد‌انتظار در بُعد همدلی وجود دارد و شاخص محسوسات نسبت به سایر شاخص‌ها کیفیت مناسبی در این مراکز وجود دارد و اختلاف کمتری بین وضعیت ادراک‌شده و مورد‌انتظار وجود دارد. همچنین بیشترین ضریب متعلق به بعد تضمین و کمترین ضریب به بعد قابلیت اعتماد اختصاص داشت.
نتیجه گیری در کلیه ابعاد کیفیت خدمات درمانی اختلاف معنی‌داری بین وضعیت موجود و مطلوب وجود داشت و میانگین انتظارات بالاتر از میانگین نمرات ادراک‌شده بود و مردم انتظار داشتند در شرایط پاندمی کرونا کیفیت بهتری از خدمات را در تمام ابعاد پنج‌گانه مدل پاراسورامان دریافت کنند.
متن کامل [PDF 6090 kb]   (601 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (972 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/9/21 | پذیرش: 1401/1/28 | انتشار: 1401/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.