دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 167-152 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipoor V, Azimi H, Mirzaee Shiri Y, Tanha N. Investigating the Quality of Diagnostic Services Provided by Medical Centers During the Covid-19 Pandemic in Zanjan, Iran Using Parasuraman’ Quality Model. JMIS 2022; 8 (2) :152-167
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-376-fa.html
علیپور وحیده، عظیمی حسین، میرزایی شیری یوسف، تنها ناهید. بررسی وضعیت ارتقای کیفیت خدمات تشخیصی مراکز درمانی در شرایط پاندمی کرونا با استفاده از مدل پاراسورامان. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1401; 8 (2) :152-167

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-376-fa.html


گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (1737 مشاهده)
هدف با توجه به اپیدمی کووید-19، سلامتی و کیفیت خدمات مراکز درمانی اهمیت بالایی دارد. از‌این‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت ارتقای کیفیت خدمات تشخیصی در شرایط پاندمی کرونا در مراکز درمانی با استفاده از مدل پاراسورامان به اجرا درآمد.
روش ها پژوهش کاربردی حاضر، از نوع همبستگی‌توصیفی بود. جامعه آماری، مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی استان زنجان سال 1399 بود و نمونه‌گیری، غیراحتمالی در دسترس و حجم نمونه طبق فرمول کوکران370 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه استاندارد کیفیت خدمات بود و روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با استفاده ازمدل معادلات ساختاری وآلفای کرونباخ ارزیابی شد. ضریب پایایی کرونباخ بالاتر از 0/7 و روایی هم‌گرا در مدل PLS با واریانس استخراج‌شده بیشتر از 0/5 تأیید شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار PLS و SPSS نسخه 21 انجام شد. آزمون فرضیات و برازش مدل با مدل‌یابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی و نقشه اهمیت‌عملکرد انجام شد.
یافته ها اختلاف زیادی بین وضعیت ادراک‌شده و مورد‌انتظار در بُعد همدلی وجود دارد و شاخص محسوسات نسبت به سایر شاخص‌ها کیفیت مناسبی در این مراکز وجود دارد و اختلاف کمتری بین وضعیت ادراک‌شده و مورد‌انتظار وجود دارد. همچنین بیشترین ضریب متعلق به بعد تضمین و کمترین ضریب به بعد قابلیت اعتماد اختصاص داشت.
نتیجه گیری در کلیه ابعاد کیفیت خدمات درمانی اختلاف معنی‌داری بین وضعیت موجود و مطلوب وجود داشت و میانگین انتظارات بالاتر از میانگین نمرات ادراک‌شده بود و مردم انتظار داشتند در شرایط پاندمی کرونا کیفیت بهتری از خدمات را در تمام ابعاد پنج‌گانه مدل پاراسورامان دریافت کنند.
متن کامل [PDF 6090 kb]   (596 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (955 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/9/21 | پذیرش: 1401/1/28 | انتشار: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb