دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 151-140 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maserat E, Alizadeh M, Mohammadazdeh Z, Torkmania A, Torab-Miandoab A. Effect of Education on the Adoption of Patient Portals by Health-related Non-Governmental Organizations Using the Technology Acceptance Model. JMIS 2022; 8 (2) :140-151
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-364-fa.html
مسرت الهام، علیزاده مهستی، محمدزاده زینب، ترکمن نیا آنا، تراب میاندوآب امیر. ارزیابی تأثیر آموزش بر پذیرش پرتال در سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با سلامت بر‌اساس مدل پذیرش فناوری. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1401; 8 (2) :140-151

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-364-fa.html


گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (1450 مشاهده)
هدف پرتال‌های سازمانی در افزایش کارآمدی سازمان‌های مردم‌نهاد نقش کلیدی دارند. با توجه به اینکه آموزش به‌عنوان یکی از عوامل مهم می‌تواند بر برداشت ذهنی افراد از مفید بودن و پذیرش و استفاده از آن تأثیرگذار باشد، این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر آموزش بر پذیرش پرتال در سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با سلامت بر‌اساس مدل پذیرش فناوری انجام شد.
روش ها مطالعه حاضر از نوع کاربردی بود. جامعه آماری، کلیه کارکنان سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با سلامت شهر تبریز در سال 1398 بود. از این میان 32 نفر از کارکنان با استفاده از روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده پرسش‌نامه استاندارد عوامل مؤثر بر پذیرش و به‌کارگیری فناوری بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تأیید شده است. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی زوجی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.
یافته ها میانگین سنی شرکت‌کنندگان در مطالعه 46 سال بود. 59/38 درصد از شرکت‌کنندگان دارای سطح مهارت و آشنایی متوسط با کامپیوتر و فناوری اطلاعات بودند و 68/75 درصد از آن‌ها نیز با پرتال آشنایی نداشتند. نتایج آزمون نشان داد میان نتایج حاصل از ارزیابی پذیرش فناوری پرتال قبل و بعد از آموزش تفاوت معناداری وجود داشت (P=0/05).
نتیجه گیری یافته‌های مطالعه حاضر بیانگر آن است که آموزش تأثیر مثبتی در بهبود پذیرش فناوری پرتال در سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با سلامت داشته است. بنابراین لازم است برنامه‌ریزان، تأثیر این عامل را در سیاست‌های خود در نظر بگیرند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، پرتال، سازمان، فناوری
متن کامل [PDF 4546 kb]   (408 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (694 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/4 | پذیرش: 1401/1/20 | انتشار: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb