Naderbeigi F, Isfandyari-Moghaddam A. Designing the Model of Information Anorexia Among Medical Students in the Hamedan University of Medical Sciences Using Grounded Theory. JMIS 2022; 8 (3) :294-305
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-362-fa.html
نادربیگی فرحناز، اسفندیاری مقدم علیرضا. طراحی الگوی نظری بیاشتهایی اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علومپزشکی همدان با استفاده از نظریه دادهبنیاد. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1401; 8 (3) :294-305
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-362-fa.html
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
چکیده: (2107 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر با هدف تبیین بیاشتهایی اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علومپزشکی همدان انجام شد. در بیاشتهایی اطلاعاتی، افراد شدیداً دریافت و مصرف اطلاعات را محدود میکنند و فرصت برای دریافت اطلاعات جدید را از دست داده و اغلب به چند منبع اطلاعاتی محدود اکتفا میکنند.
روش ها پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد نظریه دادهبنیاد بود. در سال تحصیلی 1397-1398 گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته صورت گرفت. نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلوله برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. برای انجام این پژوهش با 27 نفر مصاحبه شد. این افراد شامل اعضای هیئتعلمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی، اعضای هیئتعلمی رشته روانشناسی و دانشجویان بودند. دانشجویان دانشگاه علومپزشکی همدان باید سال دوم پزشکی عمومی و بالاتر میبودند. فرایند کدگذاری بر متن مصاحبهها انجام شد و مقولههای اصلی استخراج شدند. تحلیل مصاحبهها طی 3 مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرمافزار مکسکیودیا نسخه 12 انجام شد.
یافته ها ویژگی شخصیتی، وضعیت روانی، شناختی، انگیزه و مهارتی دانشجو از شرایط علّی بیاشتهایی اطلاعاتی است. نظام آموزش عالی، ویژگی رشته تحصیلی و جامعه شرایط مداخلهگر این رفتار اطلاعاتی هستند. شرایط زمینهای، شامل ویژگیها و ماهیت اطلاعات، ویژگیهای منابع اطلاعاتی و مسائل و مشکلات متأثر از عصر اطلاعات است.
نتیجه گیری ازآنجاییکه بیاشتهایی اطلاعاتی پیامدهای زیانبار اجتماعی، علمی و اقتصادی به دنبال دارد، بنابراین با شناسایی این رفتار اطلاعاتی و ارتقای مهارتهایی همچون سواد اطلاعاتی و مدیریت اطلاعات شخصی و تفکر انتقادی میتوان بیاشتهایی اطلاعاتی را کاهش داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/8/1 | پذیرش: 1401/7/6 | انتشار: 1401/7/10