دوره 5، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1398 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 20-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
چکیده:   (4065 مشاهده)
هدف: کمبود آگاهی در مورد ضربان‌ساز و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی و محدودیت‌های مرتبط با آن می‌تواند موجب بروز استرس بیماران گردد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش به روش بحث گروهی و ویدئویی بر سطح استرس، افسردگی و خودکارآمدی بیماران تحت تعبیه ضربان‌ساز و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی انجام ‌شده است.
روش‌ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی در کلینیک پیس‌میکر و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی بیمارستان شهید بهشتی کاشان در دو گروه آموزش و یک گروه کنترل و به شیوه پیش‌آزمون و پس‌آزمون میزان استرس، افسردگی و خودکارآمدی بیماران مراجعه‌کننده در سال 1396 را مورد بررسی قرار داد. ، 105 بیمار به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به روش آسان در سه گروه 35 نفر (بحث گروهی، ویدئویی و کنترل) قرار داده شدند. محتوای آموزشی یکسان به ‌صورت بحث گروهی و ویدئویی (لوح فشرده) به گروه‌های مداخله ارائه شد. جمع‌آوری داده‌ها با فرم مشخصات فردی و پرسشنامه DASS21 و خودکارآمدی قلبی بیماران دارای دفیبریلاتور کاشتنی قلبی، قبل از آموزش و سه هفته بعد از آموزش در هر سه گروه انجام شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 16و آزمون‌های آماری مجذورکای، تی‌مستقل و فیشردقیق تجزیه‌وتحلیل شد.
نتایج: بین نمرات استرس و افسردگی قبل و بعد از آموزش در سه گروه آموزشی تفاوت معنا‌دار مشاهده نشد (0/55P-Value= و 0/85P-Value=، اما خودکارآمدی بیماران دارای دفیبریلاتور کاشتنی قلبی در گروه آموزش گروهی و ویدئویی 0/009P-Value=، گروهی و کنترل (0/012P-Value< و ویدئویی و کنترل 0/001P-Value< معنادار بود.
نتیجه‌گیری: به‌کارگیری شیوه‌های آموزشی می‌تواند منجر به کنترل علائم سایکولوژیک بیماران و ارتقاء سطح خودکارآمدی آن‌ها شود. ازاین‌رو بهتر است شیوه‌های آموزشی کم‌هزینه‌تر همچون آموزش ویدئویی جهت آموزش بیماران بکار گرفته شود.
متن کامل [PDF 328 kb]   (1180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/2/6 | پذیرش: 1398/5/20 | انتشار: 1398/6/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.