دوره 3، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 40-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشجوی کارشناسی کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (938 مشاهده)

مقدمه: به منظور پویایی نظام آموزش عالی و ایجاد یک فضای پژوهشی در محافل علمی مطالعه‏ ای با هدف بررسی میزان سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشکده‏ های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بندرعباس انجام گرفت.
روش ها: این مطالعه پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی بر روی 306 نفر از دانشجویان دانشکده‏ های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بندرعباس انجام شد. روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه ‏ای بوده است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‏ ی محقق ساخته شامل 42 سوال با سه مؤلفه‏ ی دسترسی، ارزشیابی و استفاده بود که روایی توسط متخصصان علم اطلاعات و دانش‏ شناسی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه توسط آلفا کرونباخ 89 درصد به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از نسخه 19 نرم افزار SPSS و از آمار توصیفی و آزمون‏هایT-TEST ،ANOVA ،Tukey استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی 04/1±29/3 بالاتر از حد متوسط بود. کمترین میانگین مربوط به دشواری جستجو و دسترسی به منابع مورد نظر از طریق وب‏سایت‏ها در مؤلفه‏ ی دسترسی و بیشترین میانگین مربوط به کسب نمره خوب، گذراندن دوره یا ارتقاء مرتبه علمی در مؤلفه استفاده بوده است. در بین مؤلفه‏ ها، مؤلفه‏ ی دسترسی، کمترین میانگین و مؤلفه‏ ی استفاده، بیشترین میانگین را داشت. در این مطالعه ارتباط آماری معناداری بین درآمد و زیرگروه استفاده وجود داشت (05/0>P-value).
بحث و نتیجه‌گیری: در این پژوهش، سطح سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی دانشجویان بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب بود و دانشجویان توجه مطلوبی به کسب نمره ‏ی خوب و ارتقای مرتبه علمی، تلاش برای ایجاد خلاقیت و ابتکار بیشتر در پژوهش و یادگیری مطالب جدید داشتند. لذا لازم است به عوامل موثر در افزایش سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی توجه بیشتری شود.

 

متن کامل [PDF 674 kb]   (150 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۹