دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 66-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، واحد توسعه تحقیقات بالینی پورسینا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (4175 مشاهده)

هدف: استفاده از دوره های آموزشی رایگان به‌منظور کسب دانش و مهارت‌های مختلف حائز اهمیت است. با درک اهمیت و ضرورت نیاز به تولید دوره‌های آزاد درون‌خطی گسترده یا موک‌ها توسط دانشگاه‌های مختلف، هدف از مطالعه حاضر بررسی دوره‌های آموزشی سایت مکتب‌خانه است.
روش‌ها: این مطالعه از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری کلیه دوره‌های آموزشی ارائه‌شده سایت مکتب‌خانه بود. داده‌ها با استفاده از روش مشاهده مستقیم از سایت مکتب‌خانه گرد‌آوری شده‌اند و دوره‌های آموزشی ارائه‌شده بر اساس مشارکت دانشگاه‌ها، مقطع تحصیلی، زبان، رشته، دروس ارائه‌شده، مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌های به‌دست‌آمده بعد از ورود به نرم افزار آماری Excel با استفاده از آمارهای توصیفی (فراوانی و در‌صد فراوانی) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
نتایج:  نتایج نشان داد، بیشترین دوره‌های ارائه‌شده مربوط به دانشگاه صنعتی شریف و رشته‌های برق، فیزیک، کامپیوتر و ریاضی بود. بیشترین دوره‌های آموزشی به‌صورت تخصصی‌ و برای مقطع کارشناسی ‌ارائه گردید. 80 درصد از دوره‌های آموزشی به زبان فارسی و 20 درصد به زبان انگلیسی ارائه گردید.
نتیجه‌گیری: علیرغم اینکه سایت مکتب‌خانه، جهت دستیابی سریع  به دوره‌های آموزشی رایگان دانشگاه‌ها و مؤسسات ایجاد شده است، میزان مشارکت دانشگاه‌های مختلف بسیار اندک بود. پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان نظام آموزشی به تولید و افزایش دوره‌های آموزشی رایگان توجه نمایند.

 

متن کامل [PDF 267 kb]   (1547 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/20 | پذیرش: 1397/11/2 | انتشار: 1397/12/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.