[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1396 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 40-48 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی دانشجویان دانشکده های پیراپزشکی، پرستاری، مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
مرجان کمالی پور *، محسن آزاد، نجمه اشکانی، زینب اسماعیل زاده
دانشجوی کارشناسی کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (256 مشاهده)

مقدمه: به منظور پویایی نظام آموزش عالی و ایجاد یک فضای پژوهشی در محافل علمی مطالعه‏ ای با هدف بررسی میزان سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشکده‏ های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بندرعباس انجام گرفت.
روش ها: این مطالعه پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی بر روی 306 نفر از دانشجویان دانشکده‏ های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بندرعباس انجام شد. روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه ‏ای بوده است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‏ ی محقق ساخته شامل 42 سوال با سه مؤلفه‏ ی دسترسی، ارزشیابی و استفاده بود که روایی توسط متخصصان علم اطلاعات و دانش‏ شناسی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه توسط آلفا کرونباخ 89 درصد به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از نسخه 19 نرم افزار SPSS و از آمار توصیفی و آزمون‏هایT-TEST ،ANOVA ،Tukey استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی 04/1±29/3 بالاتر از حد متوسط بود. کمترین میانگین مربوط به دشواری جستجو و دسترسی به منابع مورد نظر از طریق وب‏سایت‏ها در مؤلفه‏ ی دسترسی و بیشترین میانگین مربوط به کسب نمره خوب، گذراندن دوره یا ارتقاء مرتبه علمی در مؤلفه استفاده بوده است. در بین مؤلفه‏ ها، مؤلفه‏ ی دسترسی، کمترین میانگین و مؤلفه‏ ی استفاده، بیشترین میانگین را داشت. در این مطالعه ارتباط آماری معناداری بین درآمد و زیرگروه استفاده وجود داشت (05/0>P-value).
بحث و نتیجه‌گیری: در این پژوهش، سطح سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی دانشجویان بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب بود و دانشجویان توجه مطلوبی به کسب نمره ‏ی خوب و ارتقای مرتبه علمی، تلاش برای ایجاد خلاقیت و ابتکار بیشتر در پژوهش و یادگیری مطالب جدید داشتند. لذا لازم است به عوامل موثر در افزایش سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی توجه بیشتری شود.

 

واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، سواد رسانه ای، دانشجویان
متن کامل [PDF 674 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kamali pour M, azad M, ashkani N, esmaeil zadeh Z. Students’ media literacy and information literacy in para-medicine, nursing and midwifery faculties of Hormozgan University of Medical Sciences. Journal of Modern Medical Information Science. 2017; 3 (1) :40-48
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-128-fa.html
کمالی پور مرجان، آزاد محسن، اشکانی نجمه، اسماعیل زاده زینب. بررسی میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی دانشجویان دانشکده های پیراپزشکی، پرستاری، مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. اطلاع رسانی پزشکی نوین. 1396; 3 (1) :40-48

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-128-fa.html

دوره 3، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین Journal of Modern Medical Information Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 793 queries by yektaweb 3463