[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 28-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت خدمات بیمارستان از دیدگاه همراهان بیمار بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (مطالعه موردی: بیمارستان کودکان شهر بندرعباس)
آذر بنگلی *، رضا احمدی کهنعلی، سید کمال حسینیان ندوشن
کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (1586 مشاهده)

مقدمه: بیمارستان‏ها نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی و تأمین سلامت جامعه دارند. بنابراین نحوه ارزیابی کیفیت خدمات آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله با بررسی پیشینه تحقیق به توسعه مدلی برای سنجش کیفیت خدمات بیمارستانی پرداخته شده است و سپس با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی، خواسته‌های همراهان بیمار از کیفیت خدمات بیمارستان اولویت‌بندی شده است.
روش ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل 185 نفر از همراهان کودکان بستری در بیمارستان کودکان بندرعباس بود که بر اساس فرمول Cochrane، 120 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز با پرسشنامه مقایسات زوجی جمع‌آوری و با استفاده از یکی از شناخته شده‌ترین روش‏های تصمیم‌گیری چند معیاره یعنی روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی(FAHP) و نرم ‌فزار excel  مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد ابعاد اصلی کیفیت از نظر همراهان بیمار به ترتیب خدمات کلی (270/0)، دسترسی (203/0)، خدمات پزشکی (172/0)، محیط (152/0)، اداری (118/0) و ارتباطی (085/0) در اولویت اول تا ششم قرار دارند و بین شاخص‏ها نیز تشخیص دقیق بیماری (115/0) و دسترسی به خدمات شبانه‌روزی (066/0) به عنوان مهم‏ترین شاخص و زمان ملاقات مناسب (001/0) و کیفیت و تنوع وعده‌های غذایی (002/0) کم اهمیت‌ترین شاخص‌ها تعیین شدند.
بحث و نتیجه‌گیری: چارچوب ارائه شده در این تحقیق می‌تواند به عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد و بهبود کیفیت خدمات در بیمارستان‏ها، مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس نتایج این تحقیق مدیران بیمارستان با بکارگیری پزشکان متخصص و با سابقه یا توانمندسازی پزشکان و همچنین برنامه‌ریزی جهت بهبود کیفیت خدمات در شیفت‌های کاری شبانه با تأمین نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز، می‌توانند بیشترین تأثیر را در بهبود کیفیت خدمات بیمارستان و در نتیجه رضایت بیماران داشته باشند.
 

واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمات بیمارستان، همراهان بیماران، فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی
متن کامل [PDF 472 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bangoli A, Ahmadikahnali R, Hoseinian Nodushan S K. Evaluating Hospital Service Quality through Using FAHP (case report). Journal of Modern Medical Information Science. 2016; 2 (2) :28-37
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-85-fa.html
بنگلی آذر، احمدی کهنعلی رضا، حسینیان ندوشن سید کمال. اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت خدمات بیمارستان از دیدگاه همراهان بیمار بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (مطالعه موردی: بیمارستان کودکان شهر بندرعباس). اطلاع رسانی پزشکی نوین. 1395; 2 (2) :28-37

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-85-fa.html

دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین Journal of Modern Medical Information Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 789 queries by yektaweb 3447