دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiee S, Alishan Karami N, Tahamtan I, Radad I. Web Information Seeking Behavior of Postgraduate Students at Hormozgan University of Medical Sciences based on Ellis' Model. JMIS 2016; 2 (2) :1-9
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-73-fa.html
شفیعی سلیمان، عالیشان کرمی نادر، تهمتن ایمان، رداد ایرج. ارزیابی رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در شبکه جهانی وب بر پایه مدل Ellis. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1395; 2 (2) :1-9

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-73-fa.html


کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده:   (8925 مشاهده)

مقدمه: پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر پایه الگوی اطلاع‌یابی Ellis، در استفاده از شبکه جهانی وب می‌باشد.
روش ها: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان (50 نفر) کارشناسی ‌ارشد انگل‌شناسی، بیوشیمی، ژنتیک و فیزیولوژی شاغل به تحصیل در نیمه ی اول سال تحصیلی 1393بود. داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مراحل تبیین شده در مدل رفتار اطلاع‌یابی Ellis گردآوری شد. برای توصیف داده‌ها از آمار توصیفی و برای تحلیل داده‌ها از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافته‌ها: دانشجویان برای دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود، بیشتر از موتور جستجوی اختصاصی وب‌گاه (3/61 درصد) و مرور عنوان‌های اصلی صفحه‌ خانگی وب‌گاه (1/58 درصد) استفاده می‌کردند. ارتباط موضوعی، اهمیت وب‌گاه و شهرت و اعتبار وب‌گاه از جمله مهم‌ترین معیارهای انتخاب وب‌گاه‌ها بودند. مراجعه مستقیم به وب‌‌گاه‌هایی که دانشجویان از قبل می‌شناختند، مهم‌ترین روش پایش پیشرفت‌های یک حوزه موضوعی بود. مهم‌ترین شیوه‌ ذخیره‌سازی وب‌گاه‌های مفید توسط دانشجویان، افزودن آدرس اینترنتی منبع به فهرست وب‌گاه‌های مورد علاقه بر روی مرورگر (6/48 درصد) بود. دسترسی به منابع وبی و پایین بودن سرعت اینترنت دانشگاه (1/87 درصد) از مشکلات و محدودیت‌های اساسی ذکر شد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی عناصر الگوی رفتار اطلاع‌یابی Ellis در جامعه مورد مطالعه، رعایت می‌گردد. همچنین لازم است مهارت‌های اطلاع‌یابی دانشجویان با برگزاری کارگا‌ه‌های آموزشی ارتقاء یافته و محدودیت‌های ذکر شده در دسترسی به منابع وبی، برطرف گردند.

 

متن کامل [PDF 649 kb]   (2964 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/6/17 | پذیرش: 1395/10/29 | انتشار: 1395/11/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb