asgharinajib M, Razeghi S, Alipour S, Sabet A. Enhancing stress management training and communication skills of nursing students during COVID-19 pandemic based on augmented reality. JMIS 2021; 7 (1) :38-47
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-288-fa.html
اصغری نجیب مریم، رازقی سعید، علی پور سیما، ثابت عباس. توسعه آموزش مدیریت استرس و مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری در بحران کووید-19، مبتنی بر واقعیت افزوده. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1400; 7 (1) :38-47
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-288-fa.html
گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
چکیده: (4400 مشاهده)
هدف: مدیریت استرس و ارتباطات مناسب با مددجو، رکن اصلی در مراقبت از بیمار است. استرسهای دوران تحصیل در میان دانشجویان پرستاری در بحران کووید-19 بسیار شایع است و سبب ضعیف شدن ارتباط کارآموزان با بیماران شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، توسعه آموزش مدیریت استرس و مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری در بحران کووید-19، مبتنی بر واقعیت افزوده میباشد.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 46 دانشجوی کارورز پرستاری در بیمارستان فارابی شهرستان بستک در سال 99، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آموزش در گروه آزمایش مبتنی بر واقعیت افزوده و در کنترل به صورت سنتی بود. اثرگذاری آموزش با پرسشنامه محققساخته ارزیابی و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون تیمستقل، کای اسکویر و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: : آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده اثربخشی بیشتری نسبت به آموزش سنتی داشت و آزمون تی مستقل این تفاوت را بین دو گروه، معنادار (0/001=P-Value) نشان داد. میانگین نمره عاملهای مهارتهای ارتباطی (مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی، احترام به مددجو و پذیرش غیرمشروط) و مدیریت استرس (مدیریت استرس رفتاری، مثبتاندیشی، مدیریت زمان و تکنیکهای آرامسازی) در پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش یافته است.
نتیجهگیری: آموزش مدیریت استرس و مهارتهای ارتباطی به دانشجویان پرستاری، مبتنی بر واقعیت افزوده میتواند باعث بهبود یادگیری و افزایش اثربخشی آموزش در محیط پراسترس بیمارستان علیالخصوص در شرایط کووید-19 شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/18 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10